Abstract:
پژوهش حاضر چگونگی و چرایی رفتار خلفای عباسی در مواجهه با شیعیان امامیه را میکاود و به این پرسش اساسی پاسخ میدهد که رفتار خلفا با شیعیان امامیه در مقطع تاریخی ۲۳۲-۳۲۹ ه.ق. چگونه بوده و رفتار آنها بر چه عوامل و دلایلی استوار بوده است. همچنین، به این پرسش پرداخته است که بازتاب این رفتار چه وضعیتی را برای شیعیان ایجاد کرده است. این پژوهش بر اساس شیوه تبیین تاریخی سامان پذیرفته و یافتههایش نشان میدهد که رفتار خلفای عباسی، از زمان متوکل تا پایان خلافت الراضی بالله، پیرو مشی ثابتی نبوده و آنها بنا بر عواملی همچون مشروعیتخواهی، اقتدارطلبی، و ضرورتهای سیاسی، رفتاری از سطح خشونتآمیز تا مسالمتآمیز در قبال شیعیان امامیه در پیش گرفتهاند. تبعات رفتار خصومتآمیز آنان نتایجی در نظام اجتماعی شیعیان مانند سرکوب، فشار اقتصادی، محدودیت فعالیتهای سیاسی و فرهنگی، برکناری از مناصب، بدرفتاری با بزرگان مذهبی، توهین به مقدسات و تخریب قبور ائمه شیعی داشته است. همچنین، پیامدهای رفتار مسالمتآمیز خلفا باعث ورود خاندانهای شیعی به مناصب دیوانی و حتی وزارت شد. آنها با احراز این مناصب، برای برداشتن ظلم از شیعیان، بهبود وضعیت اقتصادی و انجامدادن فعالیتهای فرهنگی در جهت حفاظت از تشیع در وضعیتی مطلوبتر گام برداشتند.
The present study explores how and why the Abbasid caliphs confronted the Imami Shiites, and answers these basic questions: "How did the caliphs treat the Imami Shiites in the historical period 232-329 AH and what factors and reasons their behavior was based on?" It also raises the question of what situation this behavior has created for the Shiites. This study is based on historical explanation and its findings show that the behavior of the Abbasid caliphs, from the time of Motewakkel to the end of the caliphate of Razi Bellah, did not follow a consistent policy and they took violent to peaceful actions against the Imami Shiites due to factors such as legitimacy, authoritarianism, and political necessity. The consequences of their hostile behavior have had repercussions on the Shiite social system, such as repression, economic pressure, restrictions on political and cultural activities, dismissal from posts, mistreatment with religious leaders, blasphemy, and the destruction of the tombs of Shiite imams. Also, the consequences of the caliphs' peaceful behavior caused Shiite families to enter court positions and even ministries. By taking these positions, they took steps to remove the oppression of the Shiites, improve the economic situation and carry out cultural activities in order to protect themselves in a more favorable situation.