Abstract:
چکیده
در نگارههای کمالالدین بهزاد بهعنوان نگارگر نابغه و نمونه همه اعصارء رازهای مختلفی نهفته است. موضوعهای انسانی
در این نگارهها موضوعیت لباس را بهعنوان رسانهای تاثیرگذار و بیانگر نشان میدهد که از چشم نگارگر برای بیان
اهداف خود دور نمانده است درک این مطلب که استاد بهزاد با استفاده از رنگهای گرم و سردء متضاد و مکمل در
ترکیببندی نگارههایش تا چه اندازه از لباس برای بیان اهدافش و قدرتنمایی تفکر خلاقش استفاده کرده است از اهمیت
بسیار ویژهای برخوردار است که ارزشهای بررسی آثار وی از زوایای مختلف را نشان میدهد. روش کار در این مقاله
توصیفی-تحلیلی و از منابع کتابخانهای است. در این مقاله با بررسی اجمالی پوشاک دوران تیموری» تحلیلی بر نگاره
یوسف و زلیخا استاد بهزاد صورت گرفت و نتیجه حاصله مبنی بر نقش مفاهیم رنگ و فرم در لباسهای پیکرهای موجود
در آثار بهزاد را دارد.
Machine summary:
» (مقدم اشرفی، 1367، 51)انتخاب نوع لباس از لحاظ شکل و رنگ آن متناسب با شخصیت ها این توجه بهزاد را دو چندان می کند.
با توجه به این که رمزگان فرهنگی در هر پرده نقاشی آن دسته از کدها هستند که دلالت خود را بیرون از پرده، و حتی خارج از هنر نقاشی و نگارگری، به معنای کلی آن، به دست می آورتد، کاربرد عناصر زندگی اجتماعی و فرهنگی در پرده، از شیوه لباس پوشیدن و آرایش موها تا نشانه هایی از آداب رفتاری، معماری، شکار، گل آرایی، کنار هم نشستن، و نظم عناصر تصویری در پس زمینه هایی که بویژه به شیوه و مناسبات اجتماعی مرتبط می شوند، همه در ارتباط با رمزگان فرهنگی می باشند» ( احمدی، 1371، 73) «انسان به عنوان شاخص ترین عنصر تصویر در نگاره های او، در دو جهت تجسم و محتوایی عامل پیوند سایر اشکال با یکدیگر می شود.
» (قاضی زاده، 1383، 301) 5- تحلیل لباس در نگاره گریز یوسف،بوستان سعدی،1488م/888 ه برای بررسی و تحلیل لباس یوسف و زلیخا و حتی دیگر پیکره های موجود در آثار بهزاد نکته ای را باید مورد توجه قرار داد.
استفاده از فرم لباس دوره تیموری برای یوسف و زلیخا در نظر گرفته شده است تا ارتباط بین مخاطب آن زمان و موضوع مذهبی و روح زمانه برقرار شود.
6- نتیجه گیری در بررسی زیبایی شناسی لباس در پیکرههای آثار بهزاد، توانمندی او در ایجاد خلاقیت و نوآوری در این زمینه و همچنین انتخاب رنگ های خاص برای پوشش افراد و موضوعات اجتماعی و عرفانی دیده می شود.