Abstract:
زمینه و هدف: زندگی با فرد دارای نیازهای ویژه ممکن است آثار عاطفی بلندمدتی بر خواهران و برادرانش برجای بگذارد. پژوهش
حاضر با هدف مقایسه واکنشهای افسردهوار» پرخاشگرانه و مکانیسم دفاعی واپسروی در کود کان دارای خواهر یا برادر مبتلا و غیرمبتلا
به اختلال طیف اوتیسم و نشانگان داون بر اساس آزمون ترسیم خانواده انجام شد.
روش: پژوهش حا ضر تو صیفی و از نوع علی - مقایسهای بود. جامعه این پژوهش تمامی کودکان ۶ تا ۱۲ ساله دارای خواهر یا برادر با و
بدون اختلال طیف اوتیسم و یا ذشانگان داون در شهر را شت در سال ۱۳۹۹ بودند. حجم نمونه ۵۵ کودک از جامعه آماری ذکر شده بود
(۱۵ کودک در هر یک از گروههای دارای خواهر و برادر مبتلا به اوتیسم یا نشانگان داون و ۲۵ کود ک در گروه گواه). گروههای مبتلا به
اوتیسم و نشانگان داون به روش هدفمند و گروه فاقد اختلال، به شیوه در د سترس انتخاب شدند. از هر کودک به روش انفرادی آزمون
ترسیم خانواده به شیوه کرمن گرفته شد. دادهها با استفاده از روش آماری مجذور خی تحلیل شدند.
یافتهها: نتایج نشان داد که بین سه گروه از نظر متغیر واکنش افسردهوار» پرخاشگرانه» و واپسروی تفاوت معناداری وجود ندارد؛
امایافتههای فرعی پژوهش ذشان داد تفاوت بین گروهها از نظر یکی از مولفههای واکنش افسردهوار» یعنی تر سیم در پایین صفحه، معنادار
بود (p-۰/۰۳).
نتیجه گیری: زندگی با فرد با اختلال تحولی ممکن است بر سلامت روان خواهر و برادر فرد تاثیر بگذارد. با توجه به یافتههای پژوهش
حاضر به نظر میرسد آزمون ترسیم خانواده در تفکیک شرایط این کودکان از هم تا حدی نارسا بوده است؛ بنابراین لازم است که شناسایی
مبتنی بر آزمون ترسیم خانواده با احتیاط انجام شود و از یافتههای بالینی و آزمونهای عینی نیز برای اطمینان بیشتر استفاده شود.
Background and Purpose: Living with a person with special needs can have long-term emotional effects on their siblings. This study aimed to compare the defense mechanisms of depressive and aggressive reactions and regression in siblings of children with and without autism spectrum disorder (ASD) and Down syndrome based on the family drawing test. Method: This study is a descriptive cause-and-effect study. The population of this study consisted of children aged 6-12 with siblings with and without ASD or Down syndrome in Rasht in 2020. The sample size was 55 children (15 participants in each group of siblings with autism or Down syndrome and 25 participants in the comparison group). The ASD and Down syndrome groups were selected by the purposive sampling method, and the comparison group was selected by the convenience sampling method. Each child was individually assessed by the Corman’s family drawing test. Data were analyzed by using the chi-square statistical method. Results: The results showed that there was no significant difference between the three groups in depressive, and aggressive reactions, and regression variables. However, ancillary findings of the study clarified that the differences between the groups are significant in one of the components of the depressive reaction, known as the drawing at the bottom of the page (p = 0.03). Conclusion: Living with a person with a developmental disorder may affect the mental health of their siblings. According to the results of this study, it seems that the family drawing test has been somewhat inadequate in separating the status of these children. Therefore, it is necessary to make a reconnaissance based on the family drawing test with caution and to use clinical findings and objective tests for more certainty