Abstract:
در سه دهه گذشته، یک حرکت جهانی آهسته اما پیوسته به وسیله اکثر دولتها برای تغییر از مبنای نقدی به مبنای تعهدی کامل حسابداری در حال انجام است. در ایران هم، در سال های اخیر، تلاشهایی در راه پاسخگویی مالی دستگاههای عمومی صورت گرفته شده که به نظر میرسد در صورت اجرایی شدن کامل آنها میتوان امیدوار بود که سیستم حسابداری دولتی ما به سیستم پاسخگویی تبدیل شود. این پژوهش با هدف بررسی عوامل موثر بر آمادگی کارمندان بخش عمومی در وزارت آموزش و پرورش برای اجرای حسابداری تعهدی به گردآوری و بررسی نظرهای نمونهای شامل ۹۰ نفر از کارمندان و مدیران بخش مالی وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۳۹۹ پرداخته است. برای دستیابی به هدف مذکور فرضیاتی تدوین شد. این پژوهش از نوع پژوهش های پیمایشی و از نوع توصیفی، از لحاظ ماهیت، کاربردی و از لحاظ زمان، مقطعی میباشد. پس از گردآوری دادهها و تحلیل یافتههای آن با استفاده از آزمون تی و دوجمله ای، کلیه فرضیات فرعی پذیرفته شدند. بنابر نتایج تحقیق مشخص شد عامل مدیریت ارشد، ویژگیهای فردی نیروی انسانی، قوانین و مقررات، وجود چارچوب نظری مدون و آموزش، و فرهنگ پاسخگویی و پاسخدهی بر آمادگی کارمندان بخش عمومی در وزارت آموزش و پرورش برای اجرای حسابداری تعهدی تاثیرگذار است.
In the last three decades, a slow but steady global movement by most governments to shift from a cash to a fully accounting basis has been taking place. In Iran, too, there have been efforts in recent years to make financial statements public. It is hoped that if they are fully implemented, we can hope that our public accounting system will become responsive. The aim of this study was to investigate the factors affecting the readiness of public sector employees in the Ministry of Education to perform accrual accounting. Hypotheses were developed to achieve this goal. This research is of survey type and descriptive type, in terms of practical nature and in terms of cross-sectional time. After collecting the data and analyzing it using t-test and two-item, all sub-assumptions were accepted. According to the research results, senior management factor, individual characteristics of human resources, rules and regulations, the existence of a codified theoretical framework and education, and the culture of accountability and accountability affect the readiness of public sector employees in the Ministry of Education to perform accrual accounting
Machine summary:
بررسي عوامل مؤثر بر آمادگي کارمندان بخش عمومي براي اجراي حسابداري تعهدي (مطالعه موردي: وزارت آموزش و پرورش ) هادي کمره اي ١، نوروز نوراله زاده ٢ ١دانش آموخته کارشناسي ارشد حسابداري، دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب ، تهران ، ايران hkamarehey@gmail.
بنابر نتايج تحقيق مشخص شد عامل مديريت ارشد، ويژگيهاي فردي نيروي انساني، قوانين و مقررات ، وجود چارچوب نظري مدون و آموزش ، و فرهنگ پاسخگويي و پاسخدهي بر آمادگي کارمندان بخش عمومي در وزارت آموزش و پرورش براي اجراي حسابداري تعهدي تأثيرگذار است .
با توجه به تحولات مديريت عمومي نوين رخ داده در ساير کشورها، از سال ١٣٩٤ مبناي تعهدي در نظام حسابداري بخش دولتي ايران نيز لازم الاجرا گرديده است ، لذا هدف از انجام اين تحقيق بررسي عوامل مؤثر بر آمادگي کارمندان بخش عمومي در وزارت آموزش و پرورش براي اجراي حسابداري تعهدي است .
٣. فرضيه هاي پژوهش بر مبناي موارد مطرح شده و مدل مفهومي پژوهش ، فرضيات به شکل زير ارائه ميگردند: ١- عامل مديريت ارشد بر آمادگي کارمندان بخش عمومي در وزارت آموزش و پرورش براي اجراي حسابداري تعهدي تأثيرگذار است .
مدل مفهومي پژوهش در اين مدل : متغير وابسته : آمادگي کارمندان بخش عمومي در وزارت آموزش و پرورش براي اجراي حسابداري تعهدي متغيرهاي مستقل : عامل مديريت ارشد عامل ويژگيهاي فردي نيروي انساني عامل قوانين و مقررات عامل وجود چارچوب نظري مدون و آموزش فرهنگ پاسخگويي و پاسخدهي ٢,٤.