Abstract:
هدف از انجام این پژوهشء ارزیابی تاثیر برنامههای آموزشی و ترویجی در میزان
مشارکت زنان روستایی در فعالیتهای کشاورزی (دهستان استرآباد شمالی) است. برای
دستیابی به این هدف از روش تحقیق توصیفی- تحلیلی استفاده شده است. جامعة آماری
این تحقیق شامل همه زنان روستایی بالای ۲۰ سال است که با استفاده از فرمول کوکران؛
تعداد ۲۰۶ زن روستایی بهعنوان نمونه در ۶ روستای دهستان استرآباد شمالی بهصورت
تصادفی موردپرسشگری قرار گرفتند. ابزار تحقیق پرسشنامهای بود که روایی آن براساس
نظر گروهی از کارشناسان تایید شد و برای تعیین میزان پایایی مقیاس اصلی پرسشنامه از
ضریب آلفای کرونباخ استفاده گردید (۰/۷۶). دادهها با استفاده از نرمافزار 8089 تجزیه-
وتحلیل شدند. در این پژوهش» بر روی میانگین میزان مشارکت زنان در فعالیتهای
مختلف کشاورزی و تاثیر فعالیتهای آموزشی و ترویجی بر میزان مشارکت زنان روستایی
در فعالیتهای مختلف کشاورزی بحث شده است. نتایج نشان داد در جامعة موردمطالعه»
میانگین کل مشارکت زنان در فعالیتهای مختلف معادل ۲/۰۴ بهدست آمد که براساس
آزمون 7 میانگین مشارکت کمتر از حد متوسط است. همچنین» نتایج حاصل حاکی از این
هستند که بیشترین مشارکت زنان در امور دامداری با میانگین ۳/۳۹ در آمور باغداری با
میانگین ۲/۵۲ و در امور زراعی با میانگین ۲/۳۷ که نشاندهندة مشارکت بیشتر زنان
روستایی در فعالیتهای دامداری است. براساس آزمون ۸۵۷۵ عواملی چون سن» سواد؛
بعد خانوار و وضعیت تاهل با میزان مشارکت زنان رابطة معناداری دارند. برنامههای
آموزشی و ترویجی نیز با ۲۳ نشاندهندة تاثیر بیشتر برنامههای آموزشی و ترویجی در
بیشترشدن میزان مشارکت زنان در فعالیتهای مختلف کشاورزی هستند. ۶۳/۶/ از زنان
روستایی پاسخگو به پرسشنامه بیان کردند که تآثیر برنامههای آموزشی و ترویجی در
مشارکت زنان در فعالیتهای مختلف کشاورزی میتواند بهطور متوسط تاثیرگذار باشد.
This study aims at evaluation of the effects of instructional and promoting programs on the rate of rural women participations in agricultural activities (in northern Astarabad villages of Gorgan). Method of this study is descriptive – analytical and the data are collected based on library and field study and are statistically analyzed and described. From the general population the sample of 206 rural women aged over 20 is selected by use of Cochran formula. The number is randomly distributed among villages in six districts of Northern Astarabad. To describe the data analysis the statistical software SPSS t-test are used. According to Cronbach's alpha Durability of the study has been approved by 76%. This study discusses the average rate of women participation in different agricultural activities and the effects of instructional and promoting plans on their participations. Results were analyzed using SPSS software and show the participation of women in animal husbandry with an average of (3.29) and in horticulture with a mean of (2.52) and the average of (2.37) in agriculture, which represents the maximum participation of rural women in animal husbandry activities; Anova test based on such factors as age, education, marital thenfamily overall participation rate of women has a significant relationship. Promoting -educational programs with 3.02 show more effective training and promoting programs the greater participation of women in various agricultural activities. and 63.6 percent of the women under studies claim that instructional plans have been effective on their participation in agricultural activities.