Abstract:
سیره و روش زندگی معصومان(علیهم السلام) و نوع تعامل و معاشرت آنان با افراد و گروههای مختلف برای همه مسلمانان بهخصوص شیعیان مهم و قابل توجه است. بر اساس آموزههای اسلامی، سامانبخشی زندگی مسلمانان اعم از فردی و اجتماعی، و دینی و دنیایی در گرو تبعیت و پیرویکردن از سیره و روش معصومان است. الگوگیری و تأسی به زندگی معصومان(علیهم السلام) بهخصوص امام زمان(علیه السلام) که دوران غیبت، دوران امامت و ولایت ایشان است، متفرع بر شناخت زندگی و نوع تعامل و معاشرت آنان با اقشار مختلف مردم و مذاهب و فرهنگهای گوناگون است. این تحقیق که تحقیقی کیفی است در جمعآوری اطلاعات به شیوه اسنادی و کتابخانهای و دادهپردازی اطلاعات به روش توصیفی و تحلیلی عمل کرده و به دنبال شناخت زندگی امام زمان(علیه السلام) در دوران ظهور و حکومت جهانی و نوع تعامل و برخورد ایشان با گروهها و افراد مختلف در فرهنگها و باورهای متنوع نظیر باورمندی به ادیان یهودیت و مسیحیت است تا زمینه الگوگیری شیعیان و منتظران واقعی امام زمان(علیه السلام) ، جهت فرهنگسازی و اجرای آن متناسب با الزامات عصر غیبت در فضای حکومت اسلامی به سرپرستی ولی فقیه فراهم شود. در این راستا اندیشمندان اسلامی بر اساس دادههای قرآنی، روایی و عقلی نوع تعامل و برخورد امام زمان(علیه السلام) با اهل کتاب در دو مقطع ظهور و حکومت جهانی را در قالب نگرش سهگانه مطرح کردهاند: «نگرش مدارایی و تعاملی مطلق»، «نگرش قهری و حذفی مطلق» و «نگرش تلفیقی و تفصیلی» که درواقع تلفیقی از نگرش اول و دوم، یعنی مدارا و تعامل در عصر ظهور، و قهر و حذف در عصر حکومت جهانی است که نظریه مختار براساس نگرش سوم شکل گرفته است و نوشتار حاضر با ارائه دلایل عقلی و نقلی به تفسیر و توجیه این مدعا میپردازد.
Based on Quranic, intellectual and narrative data with descriptive and analytical style, Imam Zaman (AS)'s treatment of the People of the Book can be justified with three views. 1- Absolute tolerance attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) treats the People of the Book equally in the two stages of "emergence" and "world government", and the People of the Book, as citizens of the Mahdavi world system, live a peaceful life alongside Muslims. have. 2- Absolute coercive attitude; In this view, Imam al-Zaman (as) after giving knowledge and comprehensive guidance that provides the basis for further guidance of the People of the Book, with a few people who have a spirit of stubbornness and prejudice and did not accept the guidance of the Imam and still insist on stubbornness They do, it has a coercive approach, and this coercive approach is absolute and does not belong to a specific time, and includes both the time of emergence and world rule. 3- Integrated attitude (tolerance and coercion); In this view, Imam al-Zaman (as) does not follow the same procedure in dealing with the People of the Book for the two periods of "emergence" and "world government
Machine summary:
تأملی بر سیره اجتماعی امام زمان علیهالسلام در مواجهه با اهل کتاب حسین الهینژاد 1 تاریخ دریافت: 22/01/ 1400 تاریخ پذیرش: 19/04/1400 چکیده سیره و روش زندگی معصومان^ و نوع تعامل و معاشرت آنان با افراد و گروههای مختلف برای همه مسلمانان بهخصوص شیعیان مهم و قابل توجه است.
در این راستا اندیشمندان اسلامی بر اساس دادههای قرآنی، روایی و عقلی نوع تعامل و برخورد امام زمان علیهالسلام با اهل کتاب در دو مقطع ظهور و حکومت جهانی را در قالب نگرش سهگانه مطرح کردهاند: «نگرش مدارایی و تعاملی مطلق»، «نگرش قهری و حذفی مطلق» و «نگرش تلفیقی و تفصیلی» که درواقع تلفیقی از نگرش اول و دوم، یعنی مدارا و تعامل در عصر ظهور، و قهر و حذف در عصر حکومت جهانی است که نظریه مختار براساس نگرش سوم شکل گرفته است و نوشتار حاضر با ارائه دلایل عقلی و نقلی به تفسیر و توجیه این مدعا میپردازد.
از روایات و مطالب بالا سه نکته قابل برداشت است: اولاً برخورد پیامبر گرامی اسلام| با اهل کتاب، برخورد مدارایی، تعاملی و مهربانانه بوده است؛ ثانیاً امام مهدی علیهالسلام در امور اجتماعی و در برخورد با اهل کتاب همان روش و سیرهای را انتخاب میکند که رسول گرامی اسلام| انتخاب کرده است؛ ثالثاً از آنجایی که رسول گرامی اسلام| با مخالفان و اهل کتاب با گرمی و ملاطفت رفتار میکرد و آنان را شهروند نظام اسلامی میشمرد و به مشکلات آنان رسیدگی میکرد، امام مهدی نیز همین رویه و سیره را در دوران ظهور و عصر حکومت جهانی اجرایی و عملیاتی میکند.