Abstract:
دانشگاه مدرن از بدو پیدایش، سه نسل مختلف را تجربه کرده است. دانشگاههای مدرن نسل اول، عموماً آموزشی و مبتنی بر فعالیتهای تعلیمی، و دانشگاههای نسل دوم، عموماً پژوهشی و مبتنی بر فعالیتهای تحقیقاتی بودند. دانشگاههای نسل سوم، عموماً کارآفرین و مبتنی بر کارآفرینی و حل مسائل جامعه با رویکرد علمی و نظامیافته در تعامل با محیط پیرامونی هستند. در دانشگاه نسل سوم، محور و مأموریت کانونی نظام دانشگاهی، کارآفرینی است. در تمامی گروههای علمی، آموزش کارآفرینی همسو با طبیعت و ویژگی هر گروه علمی و در گروههای فنی- مهندسی و پزشکی، آموزش کارآفرینی و توسعۀ مهارت بر مبنای نیازهای هر گروه و رشتۀ علمی، باید مورد توجه باشد. برای شکلگیری دانشگاه نسل سوم و بهرهمندی از مزایا و مواهب این نسل دانشگاهی باید مهارتآموزی دانشجویان، اعضای هیئت علمی، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی در کانون راهبردها و سیاستهای نهاد دانشگاه و آموزش عالی قرار گیرد. در این مقاله، به روش مطالعۀ اسنادی (مرور پژوهشهای موجود در زمینۀ دانشگاه نسل سوم) و فراتحلیل کیفی تحقیقات انجامشده، با تبیین مفهوم و ویژگیهای دانشگاه کارآفرین، جایگاه و ضرورت مهارتآموزی و آموزش کارآفرینی در این نوع دانشگاه ارائه میشود. بر اساس این تحقیق، شکلگیری و اثربخشی دانشگاه کارآفرین، بدون توسعۀ نظاممند آموزش کارآفرینی و مهارتآموزی مؤثر دانشجویان، استادان، مدیران و کارکنان نظام دانشگاهی و تقویت ویژگیهای کارآفرینی منابع انسانی دانشگاه، امکانپذیر نیست. بنابراین، یکی از وجوه و منظرهای کلیدی دانشگاه نسل سوم (کارآفرین)، توسعۀ مهارتهای شغلی، حرفهای و شایستگیها و توانمندسازی دانشجویان و استادان همسو با فرایند توسعۀ ملی و حل مسائل جامعه به روش علمی است.
Since the appearance, modern university has experienced three different generations. The first generation universities were generally educational and education-oriented and the second generation universities were generally research and research activities-oriented. The third generation universities are generally entrepreneur and entrepreneurship-oriented and solver of society problems with scientific and systematic approach in interaction with environment. In the third generation university, entrepreneurship is axis and core mission of university system. In all scientific groups must be considered entrepreneurial education direction with nature and attitute of any scientific group, and in technical-engineering and medical groups must be considered entrepreneurial education and skill development based on needs of any scientific group and discipline. For shaping the third generation university and utilization from this generation university benefits must be in core of university and higher education strategies and policies skill training of students, faculty, managers and staff. In this paper, with explanation of concept and attitudes of entrepreneurial university is stated position and necessity of skill training and entrepreneurial education in this university by documents review and quality meta-analysis of done researches. Based on this research, shaping and effectiveness of entrepreneurial university don’t possible without systematic development of skill training and entrepreneurial education for students, faculty, managers and staff, and reinforcement of entrepreneurial attitudes in university human resources. Therefore, one of the key perspectives of third generation (entrepreneurial) university is development of job and professional skills and competences and empowerment of students and faculty in direction of national development process and society problems solving by scientific method
Machine summary:
در این مقاله، مفاهیم، ویژگیها و ضرورت دانشگاه نسل سوم و جایگاه آموزش کارآفرینی و مهارتآموزی جامعۀ دانشگاهی بررسی و ارائه شده است.
در این روش، دیدگاههای پژوهشگران حوزۀ دانشگاه نسل سوم بر روی آموزش کارآفرینی و مهارتآموزی جامعه دانشگاهی، مورد توجه قرار گرفته است.
جاکوب 6 و همکاران (2005): یک دانشگاه کارآفرین بر اساس تجاریسازی (آموزش سفارشی، خدمات مشاورهای و فعالیتهای تحقیق و توسعه) و کالایی کردن Triple Helix Model Altbach Knight Audretsch, Muller Kirby Jacob (ثبت اختراع، مجوزها یا کسب و کارهای ایجاد شده از سوی دانشجویان) بنیانگذاری میشود.
توجه شود (وتن و کمرون#$$0008 Solomon Kuratko Katz Block چگونگي آمادهسازي و توسعۀ تيمهاي سرمايهگذاري، - درك چگونگي توسعۀ پويايي تيم مديران عالی دربارۀ تصميمگيري گروهي، مديريت تضاد و تناقض و وحدت نگرش، در یک دانشگاه کارآفرین، مدرسان باید میانجیهای مهمی برای افزایش آگاهی کارآفرینی و ارتباط دانشجویان با کسب و کار در بلندمدت باشند (گانتر 1 و واگنر 2 ، 2008).
Keywords:curriculm, quality, Technical and Vocational Training Effects of problem-based skills training courses on creativity in children and adolescents of teacher Case study: Participants in training tomorrow's engineers vocational schools Abstract In today's world the highest production to countries where they would have the final say in the world, generating new thinking and ideas.
Based on this research, shaping and effectiveness of entrepreneurial university don’t possible without systematic development of skill training and entrepreneurial education for students, faculty, managers and staff, and reinforcement of entrepreneurial attitudes in university human resources.
Keywords: Third Generation University, Entrepreneurship, Skill Training, Higher Education.