Abstract:
تحقیق حاضر در صدد است عوامل موثر بر ارتقاء سلامت آداری را بااستفاده از روش های اسنادی وکتابخانه ای استخراج نماید
این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و در همه سازمانها و نهاد های ودستگاههای اداری برای ارزیابی میزان سلامت اداری کارآیی
دارد .ابتدا متون اسناد.، گزارش ها ،مفاد قانونی، مصویات، آیین نامه های حاصله از مراجع تصمیم گیر دولت مورد مطالعه قرار گرفت
سپس با بهره گیری از نظرات اساتید و خبرگان عوامل در محور های برون سازمانی مولفه های ارز شی، سیا سی وقضایی را در
برگرفت و در بخش درون سازمانی مولفه های ساختاری, رفتاری را شامل می شود. در بررسی مولفه های مورد نظر مشخص شد
شاخص ها شامل قانون گرایی ،استقرار توسعه سامانه های الکترونیکی . شفافیت» نظارت و کنترل داخلی » الگوی مصرف، انضباط
اداری و مالی، آموزش ۰ شایسته سالاری و پا سخگویی مبنای ارزیابی عملکرد سنجش سلامت آداری در د ستگاههای اداری می باشد.
The present research seeks to extract the factors affecting the promotion of administrative
health through documentary and library methods. This research is applied in a practical way and
is effective in all organizations and institutions and administrative agencies for assessing the level
of administrative health.
At first, the texts of documents, reports, legal provisions, regulations, regulations issued by
government decision-making authorities were studied. Then, using the views of the professors
and experts, factors in the external organizational axes included the components of value,
political, and time. In the internal section, structural components are behavioral. In the study of
the components, the indicators were identified including legalization, deployment of electronic
systems development, transparency, internal control and supervision, consumption pattern,
administrative and financial discipline, training, meritocracy and accountability of the evaluation
of the performance of administrative health measurement in administrative units