Abstract:
کارآفرینی در بسیاری از کشورها به عنوان ابزاری کلیدی جهت رشد و توسعه محسوب میشود. کارآفرینی روستایی میتواند نقش مهمی در کاهش نابرابریهای فضایی بین مرکز و پیرامون ایفا کند. با توجه به اهمیت کارآفرینی روستایی در فرآیند توسعه، تاکنون در ایران تلاشهای زیادی برای رشد و گسترش کارآفرینی در روستاها به انجام رسیده است. علیرغم کوششهای صورت گرفته، یک نکته اساسی این است که کارآفرینی روستایی در ایران با چالشهای عمیق و برنامهریزی نشدهای مواجه است. در راستای کمک به هموار نمودن اقدامات آینده در زمینه توسعه کارآفرینی، هدف تحقیق حاضر این است که به تحلیل پدیدارشناسانه موانع و چالشهای زیسته کارآفرینان پس از راهاندازی کسب وکار خود در روستاهای ایران پرداخته شود. این تحقیق به لحاظ هدف کاربردی و توسعهای است. همچنین به لحاظ ماهیت داده ها از نوع تحقیقات کیفی به شمار می رود. رویکرد منتخب در گردآوری و تحلیل داده ها پدیدارشناسی بوده است. جامعه این پژوهش مشتمل بر کارآفرینان روستایی ملاقات شده در استانهای خراسان جنوبی، گیلان و مرکزی در بازه زمانی سالهای 97 تا 99 بوده است. پیادهسازی دادهها و تهیه نقشه ساختار مضامین با کمک نرم افزار مکس کیودا نسخه 11 و برای تحلیل مصاحبهها از روش کلایزی استفاده شده است. بر اساس نتایج، در فضای پساکارآفرینی چالشهای روستائیان متأثر از سه عامل و زمینه کلی شامل «شرایط کلان حاکم بر فضای کشور»، «واقعیتهای مکانی» و «زمینهیابی شکست فرد در عرصه رقابت» است. چالشهای پساکارآفرینی روستایی، تهدید جدی علیه پایداری کسب وکارهای کارآفرینانه و اشتغالزای روستایی به شمار میرود که بخشی از آن تحت کنترل و مدیریت کنشگر (کارآفرین) و بخشی نیز تحت اراده سیاسی و تصمیمگیری تسهیلگران (دولت و حکمرانان محلی) است. حل مشکلات پساکارآفرینی منوط به اقدام همآهنگ و توأمان کنشگران و تسهیلگران است تا در چارچوب یک برنامه-ریزی پایین به بالا و مشارکتی، انجام پذیرد.
Given the importance of rural entrepreneurship in the development process, so far in Iran, many efforts have been made to grow and expand entrepreneurship in rural areas. Despite many efforts, rural entrepreneurship in Iran faces deep and unplanned challenges. To help develop entrepreneurship in the future, purpose of this study is to phenomenologically analyze the challenges faced by entrepreneurs after establishing their business in villages of Iran. This research is applied and developmental. It is also a qualitative research in terms of the nature of the data. The chosen approach in data collection and analysis has been phenomenological. The population of this study included rural entrepreneurs met in the provinces of South Khorasan, Gilan and Markazi in the period of 2018 to 2020 years. Colaizzi method and MAXQDA.11 software were used to analyze the interviews. According to the results, in the post-entrepreneurial environment, the challenges of the villagers are affected by three factors and general contexts, including "macro conditions governing the country's space", "spatial realities" and "finding the ground for individual failure in the field of competition". The challenges of rural post-entrepreneurship are a serious threat to the sustainability of rural entrepreneurial businesses and job creation, partly under the control and management of the actor (entrepreneur) and partly under the political will and decision-making of facilitators (government and local governor). Solving post-entrepreneurship problems depends on the coordinated action of both actors and facilitators to be done within the framework of a bottom-up and participatory planning.