Abstract:
با نزول اولین آیات قرآنی توسط روحالامین بر قلب پیامبرJ و تلاوت و اقراء آن توسط ایشان بر مردم آن روزگار، با هجمهها و شبهات گوناگونی از جانب مشرکان و یهودیان و مسیحیان و ... روبرو شد. از تردید در اصل امکان نزول وحی و وقوع آن، تا متهم کردن به سحر و جادو و تأثیرپذیری از کاهنان و قول بشر دانستن و... که قرآن خود بدانها پرداخته است تا قرون اخیر که با هجمه سازماندهی شده توسط مستشرقان در پوشش تحقیقات علمی برای اثبات رخنه در الفاظ وحی و یا وجود تحریف در قرآن دست به تألیفاتی در این زمینه زدهاند. این فعالیتها در در قالب تصحیح بسیاری از کتابهای قدیمی تاریخ قرآن و اختلاف قرائت و یا ارائه رسالههای دانشگاهی و بخشهایی از کتاب و یا تألیفات انجامشده در این زمینه، به دلیل وجود اختلاف قرائت در قرآن و به دلیل تعدد مصاحف و اعتقاد به تعدد قرائات از ناحیه مسلمانان، بهنوعی نسبت به اصالت متن قرآن مناقشه کرددهاند و آن را نشانهای بر عدم ثبات و اصالت متن قرآن گرفتهاند. در این مقاله با استفاده از روش توصیفی ـ تحلیلی بهنقد و بررسی این ادعا پرداخته شده است.
With the revelation of the first verses of the Quran by the Gabriel [= Holy Spirit] on the Prophet’s (P) heart and its reading [tilawat] and reciting [qira’at] by him for people of that time, he faced various attacks and suspicions on behalf of the pagans, Jews, Christians, etc. From the doubt concerning the possibility of revelation and its occurrence to accusing him of magic and being influenced by priests and regarding it mankind’s speech, etc., which the Quran itself has dealt with. This series continued until the recent centuries when Quran was attacked systematically by Orientalists under the guise of scientific research to prove the breach in the words of revelation or the distortion in the Quran and they have done several types of research in this regard. These activities have been done in the form of editing a lot of old books on the history of the Quran and differences in recitation [qira’t] or presenting academic theses or dissertations and parts of books or compilations. Due to differences in recitation [qira’t] in the Quran and due to the multiplicity of codices [masahif] and belief in multiple recitations [qira’at] on behalf of the Muslims, they have presented objections against the authenticity of the text of the Quran in some way, taking it as a sign against the stability and the originality of the text of the Quran. In this article, using a descriptive-analytical method, this claim has been criticized and reviewed.
Machine summary:
(بلاشر، درآمدی بر قرآن، 1372: 62) نقد و بررسی 1-تعدد مصاحف ارتباطی با اختلاف قرائت و تحریف ندارد: در اینجا این سؤال مطرح است که آیا وجود تعدد مصاحف ارتباطی با اختلاف قرائت دارد؟ در پاسخ این موارد باید گفت: اصولاً تفاوتهای اندکی بین، مصاحف صحابه نظیر مصحف امام علی( وجود داشته است؛ اما بسیار اندک، طوری که هرگز مستلزم تحریف و یا اختلاف قرائت نیست و این تفاوتها یا بهواسطه اضافات تفسیری و یا تفاوت لهجهها و یا ترتیب چینش سورهها بوده و بر اساس نزول قرآن بوده است که هرگز خدشهای بر محتوا و مصونیت قرآن وارد نمیکند (خویی، البیان فی تفسیر القران، 1371: ۲۴۲؛ رامیار، تاریخ قرآن، 1384 ش: ۷۲؛ سیوطی، الاتقان فی علوم القرآن، 1414: 1/ 183: مجلسی، بحارالانوار، 1403 ق: 92/88؛ زنجانی، تاریخ جامع قرآن کریم، بیتا:69).