Abstract:
هدف از انجام این پژوهش بررسی دلالتهای تربیت اخلاقی از منظر معرفتشناسی مولانا میباشد. تحقیق حاضر از نوع تحقیق بنیادی و ابزار گردآوری دادهها فیش میباشد. تجزیه و تحلیل دادهها از راه طبقهبندی و تفسیر اطلاعات بهدستآمده انجامگرفتهاست. مسأله شهود عرفانی از همان اوان زندگی اسلام و با آمدن قرآن آغازگردید و این مسأله بهعنوان راهی برای ارتباط بین انسان و خدا مطرحگردید.مولوی سر آفرینش را عشق میداند و زبان پنهان پدیدهها را زمزمهای لطیف که از شوق و شور و عشق مایهمیگیرد توصیفمیکند.یافتههای پژوهش نشانمیدهد که روشها، مراحل و اصول تربیت اخلاقی از دیدگاه مولانا به شرح ذیل میباشد: روشها عبارتند از تلقین به نفس، تحمیل به نفس، همنشینی با خوبان، تزکیه و دوری از تقلید. مراحل: توبه، تتبل، صبر، توکل، تسلیم و رضا، فقر و فنا و اصول شامل: کمال، تزکیه، مشورت، دوری از غرضورزی و...
The purpose of this research is to investigate the implications of ethical education from the point of view of Rumi's epistemology. The present research is a fundamental research and data acquisition tool. Data analysis is conducted through the classification and interpretation of the information obtained. From its very beginnings, man has always been a curious and inquisitive creature looking for goals to reach him, but what a destination is, where it is, and who it is has been an important issue that makes people more curious and purposeful. The issue of mystical intuition began from the very beginning of Islam and with the advent of the Qur'an, and it was raised as a way of communication between man and God. But the wisdom of the intellect or the general wisdom and the prudence of the praise. Accordingly, Rumi's poems were examined. Rumi describes his creation as love and describes the hidden language of phenomena as a subtle whisper that emanates from passion and passion. In his view, the glorification of the beings and their movement is a manifestation of love, and love is the tendency of the beings. In the case of man, Rumi introduces love as the natural and indisputable right of man, and begins his love for Masnavi by praising this love. Because he knows that this divine gift can not be described as human. He believes that the structure of human beliefs is shaped by his moral characteristics and that the moral contaminants of human knowledge are distorted. The findings of the research show that the methods, steps and principles of moral education from the point of view of Rumi are as follows: self-hypnosis, self-imbibition, blessing, cultivation, and avoidance of imitation. The stages describe repentance, patience, patience, faith, submission and submission, poverty and mortality, and principles including perfection, cultivation, counseling, avoidance of obedience, avoidance of unconsidered generalization and individual differences in human beings.
Machine summary:
( زروانی و غروی، 1384 ) بنابراین پژوهش در تربیت اخلاقی از ضرورتهای عصر حاضر بهشمارمی رود و لذا در این تحقیق به بررسی دلالتهای تربیت اخلاقی از منظر مولانا که در اوج وجاهت عالمانه، خود در اثر رویارویی با شمس تبریزی که او را از عالم بیرون به جهان بی منتهای درونش هدایتکرد، به خودشناسی حقیقی رسید، در مثنوی معنوی بهراستی آموزگار نمونه و شایسته ای در تعلیم خویشتنشناسی به انسان مینماید، پرداختهایم.
( فاضلی و بخشی، 1387 ) در راستای اجرای این پژوهش باتوجهبه مشکلات اخلاقی قرن حاضر ناشی از عدم شناخت دقیق انسان، دیدگاه مولانا مبنیبر معرفتی که انسان را فراتر از تأثیرات جهان اطراف میسازد، راهکار مناسبی برای گریز از دغدغههای معاصر میباشد.
آنچه ضرورت پیگیری پژوهش تربیت اخلاقی را از دیدگاه مولانا بیشتر میسازد این است که بررسی علل و راهکارهای آن منحصر به قرون گذشته نبوده، بلکه با توجه به حرکت بشر درخلاف فطرت بشری، در دوران معاصر طرح آن اهمیت بیشتری مییابد.
» ( شرح مثنوی شریف، ص 483 ) هدف تربیت از نظر مولانا همان مقصد سالک است که مشاهده حق میباشد و این امر ممکن نیست مگر آن که خدا را آنگونه که شرط عبودیت است، عبادت نماید و عمل صالح را که لازمۀ عبودیت است، انجامدهد و تبعیت از شریعت را که شرط عمل صالح است بروزمیدهد.
اندیشههای تربیتی مولانا در مثنوی معنوی، دارای چارچوب مشخصی است که در این چارچوب میتوان اصول تعلیم و تربیت را معینکرد.
The findings of the research show that the methods, steps and principles of moral education from the point of view of Rumi are as follows: self-hypnosis, self-imbibition, blessing, cultivation, and avoidance of imitation.