Abstract:
هدف اصلی این پژوهش، واکاوی اندیشههای راجر اسکروتن(1944-2020)، فیلسوف بریتانیایی، در قلمرو زیباییشناسی تحلیلی است. اسکروتن به طور خاص از پروژه نقادی قوای عقلانی کانت، و بصیرتهای ویتگنشتاین در قلمرو زبان و معانی تأثیر پذیرفته است. بدینمنظور ضمن گزارشی مختصری از منظومه فکری وی، گامهایی که وی در بسط زیباییشناسی تحلیلی(در دو بخش داوری زیباییشناختی و دستهبندی زیبایی) برداشته، استخراج شده است. این پژوهش با استناد به منابع کتابخانهای مرتبه اول، و با استفاده از روش تحلیل مفهومی صورت پذیرفته است. از منظر اسکروتن، زیباییشناسی هسته فلسفه است و اهمیت آن امروزه از سایر شاخههای فلسفه بیشتر است، حتی اگر به خاطر این رشته مرکزی به سایر شاخهها وابسته باشد. مهمترین نتایج این پژوهش عبارتند از بازسازی و بهکارگیری دو مفهوم علقه فاقد علقه و دوگانه غایت-ابزار، تنقیح اقوال مشهور برای سنجش زیبایی (لذت، مرتبه، التفات، دلیل/داوری، توصیف ابژه و حکم دسته اول) و نظریههای زیباییشناسی، رابطه امر مقدس، زیبایی و امیال در زیبایی انسانی، بهکارگیری تمایز فهم و تبیین در زیبایی طبیعی، عقل عملی در زیبایی روزمره و تمایز فانتزی-خیال و الگوی تعلق/همخوانی در زیبایی هنری.
The main purpose of this research is to explore the thoughts of British philosopher Roger Scruton in the scope of aesthetics. Scruton was particularly influenced by Kant's project of critique of rational faculties, and Wittgenstein's insights into the realm of language and meaning. For this purpose, the steps he has taken in the development of analytic aesthetics (in two parts of judgment of beauty and beauty areas) have been extracted. This study was conducted using first-order library resources using conceptual analysis method. According to Scruton, aesthetics is the core of philosophy and is more important today than other branches of philosophy, even if it is dependent on other branches because of this central discipline. The most important results of this study are the reconstruction and application of two concepts of Disinterested interest and Means-End dualism, The elementary platitudes in aesthetics (pleasure, rank, attention, reason / judgment, description of object and first-hand judgments of beauty), the relationship between sacred, beauty and desires in human beauty, distinction of understanding and explanation in natural beauty, practical reason in everyday beauty and differentiation of fantasy-imagination and pattern of belonging or fitting in artistic beauty.
Machine summary:
مهمترين نتايج اين پژوهش عبارتند از بازسازي و به کارگيري دو مفهوم علقه فاقد علقه و دوگانه غايت -ابزار، تنقيح اقوال مشهور براي سنجش زيبايي (لذت ، مرتبه ، التفات ، دليل /داوري، توصيف ابژه و حکم دسته اول ) و نظريه هاي زيباييشناسي، رابطه امر مقدس ، زيبايي و اميال در زيبايي انساني، به کارگيري تمايز فهم و تبيين در زيبايي طبيعي، عقل عملي در زيبايي روزمره و تمايز فانتزي-خيال و الگوي تعلق /همخواني در زيبايي هنري.
گام هاي راجر اسکروتن در ترويج و بسط زيباييشناسي تحليلي پرسش اصلي اين پژوهش اينگونه صورت بندي شده است : راجر اسکروتن در ترويج و بسط زيباييشناسي تحليلي(در سه بخش موضوع ، روش و نتيجه ) چه گام هايي برداشته است ؟ براي شروع بحث ، به يک نکته مهم در مورد اسکروتن اشاره ميشود و آن مربوط به فلسفه ذهن وي ميباشد.
اين تاکيد بر اقوال مشهور اساسي، از سويي طنيني کانتي دارد، زيرا خود نظرورزي عقل محض را محدود ميکند و از بيان استدلال هاي جدل الطرفيني و تناقض آميز باز ميدارد؛ و از سوي ديگر، طنيني ويتگنشتايني دارد که براندازي و درمان را هدف قرار ميدهد تا گشايش براي نگريستن درست آنچه به گفت نميآيد فراهم ميآورد؛ و در آخر، به اين نکته -البته با لحني محافظه کار- اشاره داردکه نظرپردازان نوتحليلي -نظير گودمن - اگرچه در سنت تحليلي قرار دارند، اما با لغزش از اقوال مشهور، راه زيباييشناسي و داوري آن را در فرهنگ ، با ابهام و تنگنا مواجه کرده اند.