Abstract:
انسجام قرآن، از مباحث مهم در میان مفسران علوم قرآن می باشد و پیوستگی های ممکن میان موضوعات قرآنی در شکل های گوناگون را بیان می کند. امیناحسناصلاحی، قرآنپژوه پاکستانی، نظریه نظام زوجی سورهها را مطرح و کوچکترین واحد نظم قرآن را «سوره» تعیین کرده است، هر سوره یک مضمون محوری (عمود) دارد که کل سوره حول آن محور می چرخد. هدف از این تحقیق، بررسی و تحلیل نظریه انسجام قرآن امین احسن اصلاحی با رویکرد انتقادی است. نتایج تحقیق نشان می دهد که امین احسن اصلاحی در سه قسمت (عمود سوره، زوج سوره و گروه سوره) به بیان نظم قرآن مجید پرداخته است. همچنین با وجود تمام محاسن و مزایایى که درباره نظریه اصلاحى به دست آمد، برخى مواضع و نتایج مباحث ایشان محل بحث و تردید است. در واقع آنچه طرح کرده فرضیه اى بیش نیست و بر برخی موارد موجود در قران تطبیق نشده است. به علاوه نظم قرآن در سورهها، جفتسورهها و گروه سورهها، چندان دقیق نیست یا دستکم در مواردى قابل تردید و اشکال است.
The coherence of the Qur'an is one of the most important topics among commentators on the sciences of the Qur'an and expresses the possible connections between Qur'anic subjects in various forms.Amina Ahsan Aslahi, a Pakistani Quran researcher, has proposed the theory of the system of pairs of suras and has determined the smallest unit of Quranic order as the surahEach surah has a central theme (vertical) around which the whole surah revolves. The purpose of this study is to study and analyze the theory of Qur'an coherence of Amina Ehsan Islahi with a critical approach.The results of the research show that Amina Ehsana Aslahi has expressed the order of the Qur'an in three parts (vertical of the surah, even couple, group of the surah). Also, in spite of all the advantages and benefits of reform theory, some of the positions and results of their discussions are questionable. In fact, what he has proposed is nothing more than hypotheses. In addition, the order of the Qur'an in surahs, pairs of surahs, and groups of surahs is not very precise, or at least in some cases it is doubtful.
Machine summary:
امين احسن اصلاحي، قرآنپژوه پاکستاني، نظريه نظامزوجي سورهها را مطرح و کوچکترين واحد نظم قرآن را «سوره» تعيين کرده است ، هر سوره يک مضمون محوري (عمود) دارد که کل سوره حول آن محور ميچرخد.
نتايج نشان ميدهد که امين احسن اصلاحي با تاثير گرفتن از استاد خود عبدالحميدفراهي، در سه سطح به بررسي نظم قرآن پرداخته است ، سطح اول در سوره واحد (عمود سوره)، سطح دوم در دو يا چند سوره (زوجسوره) و سطح سوم در گروهسوره.
امين احسن اصلاحي (١٩٠٤-١٩٩٧م ) اين نظر که قرآن اثري فاقد انسجام و نظم است را رد کرده و نظم را در معني و تفسير آيات جست و جو ميکند.
مستنصر مير در کتاب خود با عنوان «نظم و انسجام در قرآن: بررسي ديدگاههاي تفسيري امين احسن اصلاحي در کتاب تدبر قرآن»، ميکوشد تا نشان دهد مفهوم نظم و انسجام قرآن در نظر اصلاحي و استادش، عبدالحميد فراهي، متفاوت از گذشتگان و حتي معاصراني چون علامه طباطبايي(ره) در تفسير الميزان و سيد قطب در في ظلال القرآن است .
به نظر وي، اصلاحي نخستين کسي است که در تفسير تدبر قرآن خود، نظم و انسجام ساختاري قرآن را علاوه بر انسجام مضموني آيات آن، مورد توجه قرار داده است و همين امر تفسير او را به کلي از اسلافش متمايز کرده است (١٩٨٦ ,Mir).
از نظر اصلاحي نظم در قرآن کريم ، دومين اصل مهم پس از زبان عربي براي فهم قرآن است و منظور از اين نظم ، وجود سازگاري بين آيات و ارتباط ميان آنها ميباشد.