Abstract:
هدف: این پژوهش با هدف بررسی ارتباط بین صبحخیزی، رفتارهای خوردن، عاطفۀ مثبت و منفی، و خوردن شکلات و بررسی این متغیرها با توجه به خوردن صبحانه انجام شد. روش: طرح این پژوهش از نوع همبستگی بود. 125 نفر از دانشجویان کارشناسی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، پرسشنامه رفتار خوردن داچ، مقیاس عاطفۀ مثبت و منفی و مقیاس ترکیبی صبحخیزی را تکمیل کردند. 80 نفر از این افراد پس از تکمیل پرسشنامهها، در یک آزمایش چشیدن دروغین شکلات شرکت کردند. تعداد شکلاتهایی که افراد آنها را از لحاظ مزه بررسی کرده بودند به عنوان شاخصی عینی از رفتار خوردن در نظر گرفتهشد. یافتهها: صبحخیزی با عاطفۀ مثبت، رابطه مثبت (01/0p ، 35/0r=) و با رفتار خوردن بیرونی رابطۀ منفی (01/0p ،24/0-r = ) معنیداری داشت، اما بین صبحخیزی با عاطفۀ منفی ارتباطی یافت نشد. از بین متغیرهای مورد مطالعه تنها بین رفتار خوردن هیجانی با تعداد شکلاتها در آزمایش ارتباط مشاهده شد (01/0p ،25/0r=). اگرچه بین تعداد روزهای صبحانهخوردن در هفته با صبحخیزی ارتباط وجود داشت (05/0p ،19/0=r اسپیرمن)، در هیچ یک از متغیرهای مورد مطالعه بین افرادی که صبحانه خورده بودند و افرادی که صبحانه نخورده بودند تفاوتی مشاهده نگردید. نتیجهگیری: همبستگی بین تعداد شکلات مصرفشده با رفتار خوردن هیجانی یافته مهم این پژوهش است که آزمایش فوق را به عنوان ابزاری عینی برای بررسی پدیده خوردن هیجانی مطرح میکند. همچنین صبحخیزی، همسو با پژوهشهای گذشته، با عاطفۀ مثبت و خوردن بیرونی ارتباط داشت.
Objectives: This study aimed to investigate the relationship between morningness, eating behaviors, positive and negative affect and eating chocolate and to evaluate these variables with regard to eating breakfast. Method: The study design was correlational. 125 undergraduate students of Faculty of Psychology and Education of University of Tehran completed Dutch Eating Behavior Questionnaire, Positive and Negative Affect Scale and Composite Scale of Morningness. 80 of these subjects then participated in a chocolate sham-palatability test. The number of chocolates participants tasted was considered as an objective measure of eating behavior. Results: Morningness had positive relationship with positive affect (r=0.35, pConclusion: The correlation between the number of chocolates consumed and emotional eating is an important finding of the study introducing the test for objective measurement of emotional eating phenomenon. In addition, morningness was correlated with positive affect and external eating that is in accordance to previous research.