Abstract:
هدف این تحقیق، بررسی و آسیبشناسی تاثیر آموزش مجازی در شرایط کرونایی، بر یادگیری است که به روش کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است. جامعه موردمطالعه، دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی و نمونهگیری به صورت هدفمند و نظری و ابزار گردآوری دادهها، مصاحبه عمیق و مشاهده مشارکتی بوده است. برای این کار، با ۱۰ نفر از دانشجویان مصاحبه صورت گرفت. افزون بر آن، پژوهشگران خوددرگیر در آموزش مجازی بوده و بخشی از اشباع نظری حاصل تجربه زیسته و مشاهده مشارکتیشان میباشد. به منظور تحلیل دادهها از رویکرد اشتروس و کوربین استفاده گردید که براساس آن، از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و گزینشی برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان میدهد که پدیده محوری این تحقیق «انتقال ناقص مطالب و عدم جبران آن با روشهای آموزشی مکمل» است. شرایط علی حاکم بر این پدیده، شامل چهار مقوله «کاهش تمرکز، مکان نامناسب آموزشی، کاهش انگیزه تحصیلی، ضعف سامانه آموزشی» است. بسترها و شرایط میانجی نیز عبارتند از: «عدم مهارت یا انس کافی برای فعالیت آموزشی در فضای مجازی، نهادینه نشدن هنجارهای آموزش مجازی، ناگهانی بودن شرایط کرونایی، بالا بودن هزینه اینترنت، الزامات قانونی نامناسب». راهبردهای مواجهه با این پدیده نیز عبارتند از: «مطالعه خودبنیان، مطلوب و کافی دانستن آموزش مجازی، تحمل و تسلیم» که بر اثر آن شاهد پیامدهایی نظیر «مطالعه فردی و خودمحور، اشتغال به فعالیتهای غیردرسی و دلسردی و بیانگیزهگی تحصیلی» خواهیم بود.
The present qualitative research, which has been conducted based on grounded theory, aims to investigate and do the pathology of the effect of virtual education in coronavirus conditions on learning, the research population consisted of the graduate students of Imam Khomeini Educational and Research Institute. Sampling was purposive and theoretical. For data collection, in-depth interviews and participatory observation were used. To this end, 10 students were interviewed. In addition, researchers themselves were involved in e-learning, and a part of theoretical saturation resulted from their own experiences and participatory observations. In order to analyze the data, the Strauss-Corbin approach was used, based on which three stages of open, axial and selective coding were used to analyze the data. The main research finding shows the "incomplete transfer of content and the complementary educational methods’ failure in compensating for it". The causal conditions governing this phenomenon include four categories: "reduced concentration, inappropriate educational location, reduced academic motivation, and poor educational system." The mediating contexts and conditions include: "lack of sufficient skills or unfamiliarity with educational activities in cyberspace, non-institutionalization of e-learning norms, sudden coronavirus conditions, high Internet costs, inappropriate legal requirements." The strategies for dealing with this phenomenon include: "self-based study, considering virtual education desirable and sufficient, tolerance and submission", as a result of which we will witness consequences such as "individual and self-centered study, engaging in extracurricular activities and discouragement and lack of motivation".
Machine summary:
com دريافت: 01/11/1399 ـ پذيرش: 12/03/1400 چکیده هدف این تحقیق، بررسی و آسیبشناسی تأثیر آموزش مجازی در شرایط کرونایی، بر یادگیری است كه به روش کیفی با رویکرد نظریه دادهبنیاد انجام شده است.
شرایط کرونایی وضعیتی را به وجود آورده که افزون بر ناگهانی بودن و عدم امکان برنامهریزی مناسب برای مواجهه با آن، امکان بهرهمندی از روشهای مکمل آموزشی و یادگیری حضوری را دشوار یا ممتنع ساخته است.
آموزش مجازی در شرایط کرونایی، اشاره به وضعیتی دارد که بر اثر آن روشها و شیوههای آموزش و یادگیری، صرفاً از طریق مجازی و الکترونیکی امکانپذیر است و شیوههای مکمل آموزش، همچون مطالعه در کتابخانه، بحث و تبادل نظر با همکلاسی و استاد نیز به صورت حضوری ممکن نیست.
این تحقیق، با روش کیفی نظریه داده بنیاد انجام گردیده و تلاش دارد آسیبشناسی تأثیر آموزش مجازی بر فرایند یادگیری در تحصیلات تکمیلی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی مورد بررسی و واکاوی قرار گیرد.
برایناساس، سؤال اصلی تحقیق این است که آموزش مجازی در دوران کرونا، چه آسیبهایی نسبت به فرایند یادگیری در مقطع تحصیلات تکمیلی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی( به دنبال داشته است؟ پیشینه تحقیق در رابطه با موضوع اين تحقیق حاضر، آثار بسياري در ابعادی همچون آموزش مجازی، شرایط کرونایی و پیامدهای آموزشی حاصل از آن تدوین شدهاند.
اگرچه در مورد موضوع اين تحقیق، آثار متعددی نگارش یافته است، اما عمده این تحقیقات در دورهای انجام شدهاند که شرایط کرونایی وجود نداشته است و البته مبتنی بر نظریه دادهبنیاد نيز تدوین نشدهاند.