Abstract:
هدف از انجام این تحقیق، بررسی ظرفیت تأثیرگذاری بازیهای رایانهای خشن بهعنوان یک محیط یادگیری بر عملکرد اخلاقی کاربران، براساس مدل چهار مؤلفهای رست-ناروائز است. این دیدگاه سعی میکند تبیین دقیقتری از فرایندها و مؤلفههای یادگیری و تربیت اخلاقی ارائه کند. روش پژوهش، توصیفی ـ تحلیلی و در بخشی از کار، سنتزپژوهی بود. ابتدا ملاکهای محیط یادگیری مناسب برای تربیت اخلاقی از مدل رست ـ ناروائز با روش توصیفی ـ تحلیلی استخراج و سپس ظرفیت تأثیرگذاری بازیهای رایانهای خشن بر آن چهار بعد، از طریق مطالعه شواهد تجربی معاصر مورد بررسی قرار گرفت و تبیین گردید. یافتهها نشان داد که این بازیها نهتنها آیتمهای مربوط به چهار مؤلفه فوق را طبق مدل رست ـ ناروائز، تقویت نمیکنند، بلکه درست در جهت مقابل توصیههای تربیتی این مدل، حرکت میکنند و لذا میتوانند تأثیرات جدی مخرب بر تربیت اخلاقی کاربران داشته باشند. در پایان پیشنهادهایی برای کاهش تأثیرات منفی بازیهای رایانهای خشن مطرح شد.
The objective of this research is to study the potential impacts of violent videogames, as learning environments, on the moral behavior of users, based on Rest-Narvaez' Four-Component Model of moral functioning (Moral Sensitivity, Moral Reasoning, Moral Integrity, and Moral Courage). This approach is an attempt to offer a more precise explanation of the processes and components of learning and moral education. Descriptive–analytical research and research synthesis methods have been employed in this study. In the first place, the criteria of appropriate learning environment for moral education were extracted from Rest-Narvaez' model through descriptive–analytical method, and, then the potential effects of violent videogames on the four dimensions were studied and explained through the study of contemporary experimental evidence. The findings of the research show that these games not only do not reinforce the items related to the four components of Rest-Narvaez' model, but, on the contrary, they move in the opposite direction of educational recommendations of this model. Hence, they can leave serious destructive impacts on users' moral education. Finally, some suggestions are proposed for decreasing the negative impacts of violent videogames.
Machine summary:
هدف از انجام اين تحقيق ، بررسي ظرفيت تأثيرگذاري بازي هاي رايانه اي خشن به عنوان يک محيط يادگيري بر عملکرد اخلاقي کاربران ، براساس مدل چهار مؤلفه اي رست -ناروائز اســت .
در ايران نيز پژوهش هاي زيادي در باب پيامدهاي روان شناختي اين بازي ها انجام شده و نتايج مشــابهي مبني بر افزايش پرخاشگري کلامي و فيزيکي (مانند: بهرامي ، ١٣٩٢)، کاهش رابطه پدر ـ فرزندي و رابطه مادر ـ فرزندي (جوادي و ديگران ، ١٣٨٨) و کاهش عملکرد تحصيلي (صفاريان همداني و ديگران ، ١٣٩٢؛ حسيني شيرواني و ديگران ، ١٣٩٤) گزارش شده است .
اين ديدگاه چه مي گويد؟ و چرا براي بررسي تأثيرات تربيتي ـ اخلاقي بازي هاي رايانه اي خشن مناسب به نظر مي رسد؟ جيمز رست و دارسيا ناروائز سعي کرده اند نگاه عميقي به يادگيري و عملکرد اخلاقي انســان داشته باشــند و مبادي آن را شناسايي کنند.
Effects of Violent Video Games on Aggres sive Behavior, Aggressive Cognition, Affect, Physiological Arousal, and Prosocial Behavior: Psychological Science.
Violent Video Game Effects on Aggression, Empathy and Prosocial Behavior in Eastern and Western Countries.
The Effects of Violent Video Games on Aggressive Behavior and the Re lationship to School Shootings.
An Examination of Violence and Gender Role Portrayals in Video Games: Implications for Gender Socialization and Aggressive Behavior.
Effects of Playing Violent Video Games on Chines Adolescents Provi olence Attitude, Attitudes towards Others, and Aggressive Behavior.