Abstract:
بهمنظور فهم «فرهنگ کیفیت» در دانشگاه فرهنگیان، روش «نظریه دادهبنیاد» به ما کمک خواهد کرد تا به مدل مفهومی خاص در نظام تربیت معلم کشور نائل شویم و این مدل، درک درستی از کیفیت برای جامعه فراهم خواهد کرد. تلاش محققان بر آن بوده است تا با استفاده از رویکرد نمونهگیری هدفمند، در مجموع تعداد 23 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی بهعنوان مشارکتکنندگان در پژوهش انتخاب شوند. از سه ابزار اصلی گردآوری دادهها؛ مصاحبه، یادداشتبرداری و مرور اسناد استفاده شد. دادهها به روش تحلیل محتوا بررسی شدند. با بررسی دادههای بهدستآمده در مرحله اول کدگذاری باز، 784 مفهوم بهدست آمد. دادههای مرحله دوم کدگذاری باز، در قالب 120 مفهوم و 45 مقوله عمده طبقهبندی شدند. در مرحله کدگذاری محوری، 10 مقوله هستهای تعیین شدند. در مرحله کدگذاری انتخابی نیز 10 مقوله هستهای به سطح انتزاعی بالاتر ارتقاء داده شد و بر حسب ویژگیهای شرایطی، تعاملی/ فرایندی و پیامدی طبقهبندی گردید.سه مقوله اساسی فرهنگ کیفیت در این دانشگاه بر پیشایندها (توسعه فرهنگ کیفیت)، فرایندها (توانمندسازها) و برایندها (مسئله بهبود کیفیت) قابل تقسیماند و دانشگاه با حرکت بهسوی این الگو، شاهد تغییر اساسی در جهت بهبود کیفیت خواهد بود.
In order to better understand ‘quality culture’ in the Farhangian University, the ‘grounded theory’ helps us develop a particular conceptual model for the teacher training system in our country, and, this model will provide a proper understanding of quality for the society. The sample of this study includes 23 faculty members of universities and research institutes. Three tools were used to collect the data, namely, interview, taking notes, and review of documents. The data were analyzed through content-analysis method. In the first stage of open coding, 784 concepts were obtained. In the second stage, the data were classified in the form of 120 concepts and 45 categories. In the stage of axial coding, 10 core categories were obtained. In the selective coding stage too the 10 core categories were promoted to the higher abstract level and were classified based on conditional, interactive/procedural and consequential characteristics. The three fundamental categories of quality culture in this university are dividable to inputs (development of quality culture), processes (enablers), an outputs (the issue of improvement of quality) and the university will witness a fundamental change towards improvement of quality by moving towards this model.
Machine summary:
(وايت و اسنايدر٢، ٢٠٠٤؛ به نقل از غفاري و ديگران ، ١٣٩٠) ارزشيابي در آموزش عالي با توجه به بنيان هاي فکري ، مي تواند پيش شرط اصلي اســتقرار نظام تضمين کيفيت در آموزش عالي باشــد (فراستخواه ، ١٣٨٥) و در اين بين ، اشاعه فرهنگ کيفيت با اعمال ارزيابي دروني کيفيت و زيرساخت هاي فرهنگي در دانشگاه ها مي تواند در درازمدت منجر به بهبود و تضمين کيفيت مستمر شود.
(يزدخواســتي و رجايي پور، ١٣٨٨) اين فعاليت هــاي کيفيت مدار در قالب فرهنگ کيفيت در نظام دانشــگاهي ، امروزه به جهت ســخنراني ها و همايش هاي ســالانه در حوزه ارزيابي کيفيت دانشگاهي در کشور (مانند پيش نياز فرهنگ کيفيت براي ارزيابي دروني از ديدگاه بازرگان (١٣٩٥)، هوش کيفيت از منظر فراستخواه (١٣٩٤) و تعالي فرهنگ کيفيت دانشگاه فرهنگيان از نظر مهرمحمدي (١٣٩٤) و ديگر متخصصان حوزه آموزش عالي ) و اخيرا معصومي (١٣٩٦) در سخنراني کارگاهي يازدهمين همايش ملي ارزيابي کيفيت نظام هاي دانشگاهي دانشگاه تبريز، زمينه پژوهش تجربي در اين حوزه را ضرورت بخشيده است .
Kottmann فرهنگ کيفيت محتواي سازماني عنصر زيرفرهنگ / روان شناختي رهبري ارتباطات عنصر زيرفرهنگ / مديريت مکانيسم ها تعهد مالکيت اشتراکي توانمندسازي دانش خروجي ها رضايت يادگيري و توسعه دانشجويان / کارمندان دانشجويان / کارمندان بهبود پيوسته فرايند تدريس ـ يادگيري عوامل مؤثر در مديريت کيفيت ثبت کارکنان در گروه هاي بهبود يادگيري تدارک تمرين هاي کيفي و پشتيباني (منابع ) تمرکز روي بازخوردها و درگيري افراد ذينفع شناخت و ارائه پاداش براي کيفيت آموزشي شکل ٣: ساختار محتوا، مکانيزم ، خروجي فرهنگ کيفيت در مراکز آموزش عالي (بندرماچر و همکاران ، ٢٠١٧: ٥١) براي ترســيم فرهنگ کيفيت در نظام هاي دانشگاهي پژوهشگراني چون ؛ باربولسکو١ (٢٠١٥) و پاول (٢٠١٤) کيفيت دروني آموزش و مقوله هاي نقش استادي اعضاي هيئت علمي و نقش آفريني دانشــجو و همچنين محيــط القاکننده فرهنگ کيفيت در آموزش در قالب نمادهاي دانشــگاهي را مورد بحث قرار داده اند.