Abstract:
با سفر امام رضا (ع) به ایران، بسیاری از دوستداران و نوادگان اهل بیت علیهمالسلام رهسپار ایران شدند و برخی از ایشان توسط دشمنان به شهادت رسیدند. ارادتمندان اهل بیت علیهمالسلام نیز به ساخت بارگاههایی برای ایشان مباردت کردند و آرامگاه آنها به زیارتگاه عامۀ مردم تبدیل شد. یکی از این امامزادگان، سیدعبدالله (ع) از نوادگان امام موسی کاظم (ع) در ایوان است که بارگاه ایشان، جایگاهی برای روابط اجتماعی و برپایی مراسمات اعتقادی و عبادی میباشد. در این مقاله، با روشی توصیفی - تحلیلی، ضمن بررسی موقعیت جغرافیایی و تاریخی شهرستان ایوان و معرفی امامزادگان و بقاع متبرکۀ آن، جایگاه اجتماعی، سیاسی و فرهنگی این اماکن مذهبی مورد تببین قرار گرفته است. نتایج پژوهش حاکی از آن است که بارگاه امامزادگان و بقاع متبرکه در این شهرستان، به قطب فرهنگی منطقه تبدیل شده است و وجود این اماکن، آرامش روحی و روانی مردم را در پی داشته و در تعاملات اجتماعی و مراودات بین شهری تأثیر بسزایی داشته است.
During Islam and emergence of Shia, Progeny of the Prophet (P.B.U.H) were respected by Muslims and travel of Imam Reza (A.S) to Iran led to his children’s travel to Iran and lots of them were martyred. This led to building picturesque graves for them and people’s pilgrimage. Eivan city is a place which has some of these graves that are related to Prophet Progeny. Some Imamzades (the tombs of the offspring of the Prophet) such as Seyyed Abdollah and Haji Hazer are located in Eivan and their tombs are places for social relations and some religious customs. In this paper it has been tried to investigate their geographical places by introducing historical background of Eivan and investigate their social, cultural and political position by identifying Holy Imamzades and importance of these places using a descriptive-analytical method. The findings indicated that these places bring relaxation and tranquility, social cooperation and communications between cities and also these places convert the area to a cultural pole.