Abstract:
هدف نوشتار حاضر، بررسی تجربه زیسته مدیران و معلمان ابتدایی شهرستان مهاباد در مورد طرح کرامت است. برای نیل به این هدف، از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. روشهای نمونهگیری این مطالعه، هدفمند و ابزار آن نیز مصاحبه نیمه ساختاریافته است. در این مطالعه، به منظور برآورد میزان روایی، از رویههای ویژه کدگذاری و تحلیل استفاده شده است. همچنین برای ارزیابی پایایی، از راهبردهای هدایت دقیق جریان مصاحبه برای گردآوری دادهها، ایجاد فرایندهای ساختارمند برای اجرا و تفسیر مصاحبههای همگرا بهره گرفته شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، فرایند کدگذاری سهگانۀ باز، محوری و انتخابی بهکار برده شده است.
یافتهها حاکی از آن است که در طراحی، انتخاب و سازماندهی مهارتهای طرح کرامت به ویژگیها و نیازهای فراگیران توجه نشده است و اصول حاکم بر طراحی برنامه درسی، انتخاب و سازماندهی محتوا رعایت نگردیده است. همچنین، در مورد واحدهای کار طرح کرامت نیز همان کاستیهای ذکر شدۀ مربوط به مهارتهای طرح کرامت وجود دارد. علاوه بر این، در خصوص موانع اجرایی طرح کرامت میتوان به کمبود منابع مالی، عدم تناسب طرح با ویژگیها و نیازهای روانشناختی معلمان و دانشآموزان و نادیده گرفتن اصول انتخاب و سازماندهی محتوا اشاره کرد.
This study aims the investigation of the lived experience of managers and teachers in the field of dignity plan in elementary schools. To achieve that, research method and sampling methods have been used phenomenological and purposeful and snow ball and tool is interviewing. The findings indicate that selective cods are keramat paln skils 1. Not pay attention to the characteristics and needs of the learners in the design of the curriculum. 2 Failure to adhere to the principles governing content selection and content organization. 3. Failure to take into account the principles governing curriculum design, in terms of work units. Disregarding the characteristics and needs of learners in curriculum designing 2 Not including the principles of selecting and organizing content on the strengths and weaknesses 1 Not including the principles of content selection and organization 2 Shortcomings in pre-service and in-service training 3 Disregarding the governing principles, on the barriers to the implementation of the Dignity Plan, the shortcomings in the education economy, and the lack of consideration of the principles of content selection and organization, 3 are inappropriate for the characteristics and psychological needs of teachers and students.
Machine summary:
يوسـفي افراکتـي و صمدي (۱۳۹۶) در پژوهشي با عنوان «ميزان موفقيت برنامـه درسـي آداب و مهارت هـاي زنـدگي اسلامي (طرح کرامت ) بر کسب مهـارت حـل مسـئله در بـين دانش آمـوزان پايـۀ پـنجم از ديـدگاه معلمان » نشان داد کـه از نظر معلمان اجراي برنامه آمــوزش آداب و مهارت هاي زنـدگي اسـلامي بر ايجاد توانايي مهارت حل مسئله دانش آموزان و شناخت مسئله ، و مهارت جمع آوري اطلاعات و توانايي توليد و خلق راه حل هاي مختلف ، و توانايي به اجرا درآوردن راه حل ها، موفق نبوده و نيازمند آموزش و توجه بيشتري است ؛ ولي از نظر معلمان علاقه مندي دانش آموزان به يادگيري مهارت حـل مسئله ، بررسي راه حل هاي گوناگون ، و انتخاب بهترين راه حل و مشارکت گروهي و تعامـل در حـل مسئله در حد قابل قبول است .
۲. رعايت نکردن اصول حاکم بر انتخاب و سازمان دهي محتوا: براساس تجارب به دست آمـده از مديران و معلمان در طراحي مهارت هاي طرح کرامت اصول حـاکم بـر انتخـاب و سـازمان دهي محتوا رعايت نشده است .
اتکا به ديگر کتب درسي براي آموزش مهارت ها: تجارب زيسته معلمان و مديران بيـانگر آن است که مطالب موجود در طرح کرامت با مطالب کتاب هاي درسي شـباهت دارد و بـراي آمـوزش مهارت هـاي طـرح کرامـت اقـدام بـه برقـراري ارتبـاط بـا محتـوي کتاب هـا مي کردنـد.
ايـن مضـمون داراي کـد محوري زير است : فراهم نيـاوردن شـرايط و امکانـات آموزشـي و مـادي بـراي آمـوزش طـرح کرامـت : براسـاس مصاحبه هاي انجام شده ، شرايط و امکانات آموزشي و مادي براي آموزش طرح کرامت فراهم نشده است .