Abstract:
صنعت محتوای دیجیتال در سالهای اخیر در کشورهای توسعهیافته رشد قابل توجهی داشته است و یکی از مبانی خلق ثروت در این کشورها محسوب میشود. در ایران نیز در سالهای اخیر تلاشهایی برای ارتقای کیفیت صنعت محتوای دیجیتال صورت پذیرفته است اما هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله قابل توجهی وجود دارد. بر همین اساس، هدف تحقیق حاضر، شناسایی راهبردهایی برای توسعه و ارتقای کیفیت صنعت محتوای دیجیتال در ایران انجام شده است. این تحقیق که به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ ماهیت از نوع توصیفی است، با استفاده از روش کیفی صورت پذیرفته است. در همین راستا، مصاحبههایی نیمهساختاریافته با 20 نفر از فعالان صنعت محتوای دیجیتال انجام شد که پس از جمعآوری اطلاعات و تجزیه و تحلیل آنها، در 6 گروه دستهبندی شدند. آموزش، پژوهش، فراهم نمودن تسهیلات قانونی، ایجاد ساز و کارهای نظارتی، توسعه نیروی انسانی و بهبود فضای کار، عناوین این گروهها هستند. پیشنهاد میشود با توجه بیشتر به راهبردهای معرفی شده و برنامهریزی اصولی در راستای تحقق آنها، مسیر ارتقای کیفیت به شکل بهتری پیموده شود. بهرهمندی از مزایای توسعه صنعت محتوای دیجیتال، میتواند کشور را در زمینه خلق ثروت، اشتغالزایی، استفاده از ظرفیت نیروی جوان مستعد و همچنین ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی از طریق تولید محتوا، یاری نماید.
The content industry has witnessed remarkable progress in developed countries
over the recent years and it is one of the sources of wealth creation in these
countries, however, studies show that this industry has not developed enough in
Iran, despite its importance. Accordingly, this study aims to investigate barriers
to the development of the content industry in Iran. This research, which is applied
in terms of purpose and descriptive in terms of method, has been carried out in
two phases, qualitative and quantitative. In the first phase which is qualitative,
indices are extracted via 20 semi-structured interviews. Then, in a quantitative
phase, the indicators are validated through a researcher-made questionnaire based
on the Likert scale. The questionnaires are analyzed using first and second order
confirmatory factor analysis. Findings indicate that technological, infrastructure
and support challenges are among the most important challenges in the
development of the content industry in Iran and more than other areas are in need
of planning.