Abstract:
پدیدۀ نفاق اساساً در مواجهه با حکومت اسلامی تعریف میشود. نفاق هنگام بهقدرت رسیدن مؤمنان و مسلمانان و در اختیار گرفتن قدرت سیاسی از سوی آنان، از طرف غیرمؤمنانی اتخاذ میشود که اعتقادی به دین اسلام ندارند یا ایمانی ضعیف دارند. موضوع نفاق را میتوان ذاتاً پدیدهای سیاسی و اجتماعی دانست که همواره مسئلۀ جوامع اسلامی بوده است. هدف پژوهش بررسی تطبیقی رفتارشناسی منافقان از دیدگاه مفسران معاصر است. روش استفادهشده در این پژوهش تحلیل محتوای کیفی است. تکنیک و شیوۀ گردآوری اطلاعات بهصورت کتابخانهای است. پرسش پژوهش این است که بر اساس دیدگاه مفسران معاصر، شاخصهها و مؤلفههای بینشی، گرایشی و رفتار سیاسی منافقان چیست؟ بر مبنای الگوی سهگانه فرضیه چنین است: دیدگاه مفسران معاصر در خصوص رفتارشناسی سیاسی منافقان دارای وجوه اشتراک و افتراق است. یافتهها و نتایج حاصل از تحقیق نشاندهندۀ آن است که منافقان در برابر دعوت حق و دین الهی از لحاظ بینشی، گرایشی و رفتاری موضعی ناهماهنگ دارند.
The phenomenon of hypocrisy is basically defined in the face of the rule of believers. Just as the suppression of the believers has been a tool of oppression against oppressive governments, the hypocrisy of the believers and Muslims and the exercise of political power by the non-believers are driven by non-believers who do not believe in Islam. Or have poor faith. Therefore, the issue of hypocrisy is inherently a political phenomenon that has always been the issue of Islamic societies. The main purpose of this study is to make a comparative study of the behavior of hypocrites from the perspective of contemporary commentators. The method used in this research is a qualitative content analysis of directional type. The technique and method of collecting information is the library. The main question of this research is that according to the views of contemporary commentators, what are the characteristics and components of the vision, tendency, and political behavior of the hypocrites in the Qur'an? Based on the three models of this research hypothesis, it is as follows: The views of contemporary commentators on the political behavior of hypocrites have commonalities and differences. The findings and results of this research show that the hypocrites have an uncoordinated and unbalanced position in terms of vision, inclination, and behavior against the call of divine truth and religion.
Machine summary:
موضــوعات بحث شــده در آن عبارت اند از: نفاق از نظرگاه فردي و اجتماعي، روان شـناسـي نفاق ، جامعه شـناسـي نفاق ، عقوبت نفاق و درمان آن ، شـيوه هاي برخورد با جريان نفاق و نفاق در منظر تمدن غربي ؛ اثري ديگر دربارٔە نفاق و منافق عبارت اســت از مســئلۀ نفاق از شــهيد اســتاد مطهري (۱۳۵۸) که ايشان اين بحث را طي چند جلسه سخنراني ايراد کرده است ؛ در مقالۀ «روش شـناسي منافقين از ديدگاه قرآن »، آقاي سيدمهدي سلطاني رناني با ذکر معناشناسي واژٔە نفاق و مفهوم روش شناسي منافقان و ضرورت اين موضوع ، به بحث دربارٔە آن پرداخته و در جنبه هاي گوناگون به روش شــناســي آنان به دو روش مقابله اي و تبيين ويژگيها در عرصه هاي گوناگون مبادرت ورزيده است ؛ آقايان افتخاري و کاظمي در «مدل اقناع افکار عمومي در قرآن کريم : مطالعۀ موردي مواجهه با منافقين »، به مطالعۀ رفتارهاي اقناعي پيامبر اسلام جهت اقناع افکار عمومي در مواجهه با منافقان پرداخته اند؛ آقاي مصــطفي قويدل در «مســئلۀ نفاق » به نشــانه ها و خصــوصــيات منافقان در قرآن پرداخته است ؛ «نفاق و منافقين از منظر قرآن »، نوشتۀ آقاي حسين بزرگ زاده است که در آن کوشش شده اســت بر پايۀ قرآن و روايات معصــومان ، به عوامل گوناگون منشــأ نفاق و رفتار منافقانه پرداخته شود؛ مقالۀ «مديريت پيامبر اعظم در برابر فتنه هاي منافقان »، نوشــتۀ آقاي حبيب زماني محجوب ، ابتدا کارشـکنيها و دسـيسـه افکنيهاي منافقان و سـپس موضع گيري و مديريت پيامبر اسلام در برخورد با منافقان را بررسي و تبيين ميکند؛ مقاله اي تحت عنوان «سيماي منافقان در نهج البلاغه »، اثر سجاد فروزش ، به ويژگيها و اوصاف برجستۀ منافقان از ديدگاه امام علي ميپردازد.