Abstract:
چهار درس «معرفتشناسی»، «آشنایی با فلسفه اسلامی»، «روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان (علمالنفس)» و «فلسفه علم روانشناسی» در برنامه کارشناسی روانشناسی به مباحث فلسفی اختصاص یافته است. با انتخاب مباحثِ مناسبِ دانشجویان و با رعایت ترتیب صحیح، باید کارایی این مباحث را افزایش داد. در این مقاله، پس از مروری بر جایگاه و چرایی یادگیری مباحث فلسفی در برنامه آموزشی روانشناسی، سرفصلهای مصوب این چهار درس نقد و بررسی و سرفصل و منابع پیشنهادی ارائه شده است. در این بررسی، چند نکته مورد توجه جدی قرار گرفته است: (1) مخاطب دانشجوی روانشناسی است، نه دانشجوی فلسفه، (2) در هر درس چندین رویکرد اصلی وجود دارد، که باید رویکرد مناسب دانشجویان روانشناسی انتخاب شود، (3) به دیگر دروس مرتبط با این مباحث در برنامه درسی روانشناسی توجه شود، (4) ترتیب ارائه دروس نیازمند بازنگری است، (5) با توجه به میزان ساعت دروس، باید مباحث گزینش گردد و (6) با وجود انتشار آثار جدید و دارای غنای بسیار، هنوز باید برای تدوین و انتشار درسنامههای مناسب دانشجویان روانشناسی اقدام نمود.
The four courses of “Epistemology”, “Introduction to Islamic Philosophy”, “Psychology from the perspective of Muslim thinkers”, and "Philosophy of Science in Psychology" in the undergraduate program of psychology are dedicated to philosophical topics. By selecting the appropriate topics for students and observing the correct order, the efficiency of these topics should be increased. In this paper, after reviewing the status and reasons for learning philosophical topics in the psychology curriculum, the approved topics of these four review courses and the suggested topics and sources are presented. In this study, several points have been seriously considered: (1) the audience is a student of psychology, not a student of philosophy, (2) in each course, there are several main approaches, which should be selected as an appropriate approach to psychology students, (3) other courses related to these topics should be considered in the psychology curriculum, (4) the order of presentation of the courses needs to be reviewed, (5) the topics should be selected according to the number of hours, and (6) despite the publication of new works, There is still work to be done to compile and publish appropriate textbooks for psychology students.
Machine summary:
در ایـن بررسـی، چند نکته مورد توجه جدی قرار گرفتـه اسـت : (١) مخاطـب دانشـجوی روان شناسـی اسـت ، نه دانشجوی فلسفه ، (٢) در هر درس چندین رویکـرد اصـلی وجـود دارد، کـه بایـد رویکـرد مناسب دانشجویان روان شناسی انتخاب شود، (٣) به دیگـر دروس مـرتبط بـا ایـن مباحـث در برنامه درسی روان شناسی توجه شـود، (٤) ترتیـب ارائـه دروس نیازمنـد بـازنگری اسـت ، (٥) با توجه به میزان ساعت دروس ، باید مباحث گزینش گردد و (٦) با وجود انتشار آثار جدیـد و دارای غنـای بسـیار، هنـوز بایـد بـرای تـدوین و انتشـار درسـنامه هـای مناسـب دانشـجویان روان شناسی اقدام نمود.
اندیشمندان و نظریه پردازان علوم انسانی، به ویـژه متفکـران بـزرگ روان شناسـی عمومـاً آشنایی بسیاری خوبی با آراء فلسفی داشته اند و هر یک از مکاتب بـه آراء فلسـفی مختلفـی تکیه زده اند، ولی این آشنایی برای بسیاری از دانشجویان و روان شناسان انـدک اسـت ، زیـرا غرق مباحث حرفه ای میشوند و گاه از آراء روان شناختی، برای جهان بینـی و نگـرش کـلان استنباط هایی مـیکننـد کـه صـحیح نیسـت ، از ایـن جهـت نـه تنهـا تحـول علـوم انسـانی و روان شناسی، بلکه فهم عمیـق تـر و بهتـر نیـز مسـتلزم آشـنایی بـا مفـاهیم و نظریـه هـای فلسفی است .
١. ٣ درس آشنایی با فلسفۀ اسلامی در سرفصل مصوب ، هدف این درس «آشنایی با مفاهیم و مبانی فلسـفه اسـلامی بـرای فهـم عمیق تر مباحث روان شناسـی و علـم الـنفس » ذکـر شـده اسـت و درس «معرفـت شناسـی» به عنوان پیش نیاز این درس میباشد و گروه هـا عمومـا در تـرم دوم یـا سـوم ایـن درس را ارائه میدهند.