Abstract:
مقدمه و هدف پژوهش: هدف پژوهش حاضر تبیین فرایندهای اصلی مدیریت استراتژیک متعادل در رسانه ملی است. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر نوع داده کیفی بود.
روش پژوهش: جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان علمی وتجربی در حوزه رسانه کشور بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و اصل اشباع 30 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شد. در این پژوهش به منظور گردآوری دادهها از روش کتابخانهای و مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. مصاحبه با خبرگان بیانگر روا بودن مصاحبه بود و به منظور محاسبه پایایی از روش پایایی بین دو کدگذار استفاده شد که نتایج بیانگر پایایی و روا بودن مصاحبه بود. برای تحلیل دادههای پژوهش از طریق تحلیل محتوا و کدگذاری استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که از میان 76 شاخص موجود، چهار مولفه اصلی قابلشناسایی است که عبارتاند از؛ بازسازی نظام زنجیره ارزش، مدیریت دانایی مخاطب محور، نوآوری و تعامل با مخاطب.
نتیجهگیری: از اینرو سازمان صدا و سیما نیز که وجود آن به مخاطب بستگی دارد، میبایست همانند سایر سازمانها و رسانهها که با بهرهگیری از این فرایند و ابزارها توانستهاند در محیط پیچیده امروزی، پاسخگوی نیاز مخاطبان باشند و در مواجهه با تغییرات گسترده و سریع توانایی پاسخگویی به تغییرات را داشته و منعطف باشند، الگوبرداری نماید و با بهره گرفتن از این فرایندها در مسیر بازآفرینی قرار گیرد.
AbstractThe purpose of this study is to explain the main processes of balanced strategic management in the national media. The research method is applied in terms of purpose and qualitative data type. The statistical population of the study consisted of academic experts and senior managers of the media industries. The sample consisted 30 persons that was selected using purposeful sampling method and saturation principle. In this study, the librarian method and semi-structured interview were used to collect data. Interview with the experts revealed that the interview was valid, and a reliability between the two coders as a reliablity method was used to calculate the reliability that revealed the interview was valid. The data were analyzed through content analysis and coding. The results of factor analysis show that among the 76 existing indicators, four main components can be identified: rebuilding the value chain system, audience-oriented knowledge management, innovation and interaction with the audiences. Hence, the Existence of natinal media depends on the audience, should be similar to other organizations who, using this process and tools and have been able to respond to the needs of the audience in today's complex environment, and in the face of wide and varied changes have different ability to respond to changes and be flexible and benchmarked, should be take advantage of these firms and processes in the path of recreation