Abstract:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش میانجی انعطافپذیری شناختی در رابطه بین سازگاری با دانشگاه و ادراکات والدینی بود. روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه بیرجند در نیمسال دوم تحصیلی 99-1398 تشکیل دادند. از این رو، تعداد 286 نفر به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به مقیاس ادراکات والدینی (رابینز، 1994) سیاهه انعطافپذیری شناختی (دنیس و واندروال، 2010) و پرسشنامه سازگاری با دانشگاه (بیکر و سریاک، 1984) پاسخ دادند. برای تحلیل دادهها از مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد که ادراکات والدینی به طور غیرمستقیم و با میانجیگری انعطافپذیری شناختی بر سازگاری دانشجویان با دانشگاه اثر معنادار دارند (01/0>P). شاخصهای برازش کلی مدل نیز نشان داد که مدل مذکور برازش مناسبی دارد. نتایج پژوهش نشان میدهد که بهبود سازگاری تحصیلی دانشجویان، مستلزم شیوههای فرزندپروری حمایتکننده و نیز تقویت انعطافپذیری شناختی است.
The aim of this study was to investigate the mediating role of cognitive flexibility in the relationship between adjustment to university and parental perceptions. The research method was descriptive-correlational. The research population included all undergraduate students of the University of Birjand in the second semester of 2019-2020. For this purpose, 286 participants, selected available sampling method, completed the Perceptions of Parents Scale (Robbins, 1994), Cognitive Flexibility Inventory (Dennis & Vander Wal, 2010), and Student Adaptation to College Questionnaire (Baker and Siryk, 1984). The results showed that parental perceptions have an indirect and significant effect on students' adjustment to university through the mediating role of cognitive flexibility (P<0/01). The fit indices confirmed the goodness of fit of the stated model. The results indicate that improving students' academic adjustment requires supportive parenting practices and strengthening cognitive flexibility.
Machine summary:
رويش روان شناسي، سال ١٠ ، شماره ٧، شماره پياپي ٦٤، مهر ١٤٠٠ Rooyesh-e-Ravanshenasi Journal(RRJ),10(7), 2021 تبيين سازگاري دانشجويان با دانشگاه بر مبناي ادراکات والديني: سازوکار ميانجيگرايانه انعطاف پذيري شناختي The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of cognitive flexibility هادي صمديه (نويسنده مسئول ) Hadi Samadieh * PhD in educational psychology, Ferdowsi University دکتري روان شناسي تربيتي، دانشگاه فردوسي مشهد، مشهد، ايران .
For this purpose, 286 participants, selected available sampling method, شدند و به مقياس ادراکات والديني (رابينز، ١٩٩٤) سياهه انعطاف پذيري completed the Perceptions of Parents Scale (Robbins, شناختي (دنيس و واندروال ، ٢٠١٠) و پرسشنامه سازگاري با دانشگاه (بيکر 1994), Cognitive Flexibility Inventory (Dennis & Vander Wal, 2010), and Student Adaptation to College و سرياک، ١٩٨٤) پاسخ دادند.
Arnett تبيين سازگاري دانشجويان با دانشگاه بر مبناي ادراکات والديني: سازوکار ميانجيگرايانه انعطاف پذيري شناختي The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of ...
Kashdan & Rottenberg تبيين سازگاري دانشجويان با دانشگاه بر مبناي ادراکات والديني: سازوکار ميانجيگرايانه انعطاف پذيري شناختي The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of ...
Cognitive Flexibility Inventory تبيين سازگاري دانشجويان با دانشگاه بر مبناي ادراکات والديني: سازوکار ميانجيگرايانه انعطاف پذيري شناختي The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of ...
Vasquez, Patall, Fong, Corrigan, & Pine تبيين سازگاري دانشجويان با دانشگاه بر مبناي ادراکات والديني: سازوکار ميانجيگرايانه انعطاف پذيري شناختي The explanation of students’ adjustment to university based on perceptions of parents: mediating mechanism of ...