Abstract:
هدف این مطالعه بررسی ارتباط میان نگرش مطالعاتی دانش آموزان ابتدایی و وضعیت
نوشتاری آنها و تعیین این که تا چه اندازه نگرش های مطالعاتی دانش آموزان میتواند
وضعیت نوشتاری آنها را پیشبینی کند. ۴۱۵ دانش آموز از ۶ مدرسه ابتدایی در
شهرکرد در این مطالعه شرکت کردند. دانشآموزان به صورت تصادفی انتخاب شدند.
در این مطالعه نگرش مطالعاتی و وضعیت نوشتاری برای گردآوری داده ها و پاسخ به
سوالات پژوهش به عنوان معیار انتخاب شدند. در این مقاله از مدل همبستگی استفاده
شده است. تحلیل ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که رابطه مثبت معناداری میان
نگرش مطالعاتی دانش آموزان و وضعیت نوشتاری آنها وجود دارد. همچنین مشخص
گردید که نگرش مطالعاتی دانش آموزان یک عامل پیش بینی کننده برای وضعیت
نوشتاری آنها است
Machine summary:
تحليل ضريب همبستگي پيرسون نشان داد که رابطه مثبت معناداري ميان نگرش مطالعاتي دانش آموزان و وضعيت نوشتاري آنها وجود دارد.
هنگامي که تحقيقات مربوطه مورد بررسي قرار ميگيرند مشاهده ميشود که بعضي از اين مطالعات به بررسي نگرش هاي مطالعه پرداختند [٣] ، [٤] و بعضي از آنها به وضعيت نوشتاري دانش آموزان پرداختند.
از اينرو هدف اين پژوهش بررسي ارتباط ميان نگرش هاي مطالعاتي دانش آموزان ابتدايي و وضعيت نوشتاري آنها ميباشد.
به اين منظور همبستگي ميان نگرش هاي مطالعاتي دانش آموزان و وضعيت مطالعاتي آنها در جدول زير ارائه شده است .
از سوي ديگر تحليل رگرسيون گام به گام براي ارزيابي پيش بيني نگرش هاي مطالعاتي دانش آموزان براي وضعيت نوشتاري مورد استفاده قرار گرفت و نتايج به دست آمده در جدول ٢ در زير نشان داده شدند.
با توجه به داده هاي گردآوري شده ميتوان بيان کرد که نگرش هاي مطالعاتي دانش آموزان به طور کامل پيش بيني کننده قابل توجه اي براي وضعيت نوشتاري آنها است .
از اين رو ميتوان بيان کرد که مطالعه و نوشتار ، مهارت هاي زباني جدايي ناپذير ميباشند و نگرش هاي مطالعاتي تاثير مثبتي بر وضعيت نوشتاري دانش آموزان دارد.
Edinburgh:Scottish Council for Research in Education.
An analysis of the writing dispositions of fourth and fifth grade elementary school pupils.
An analysis of the reading attitudes of elementary school fourth and fifth grade students.
The New Educational Review, 22(3-4), 117-127 ]5[ Cohen, J.
Research on reading-writing relationships: A synthesis and suggested directions.