Abstract:
بی تردید یکی از مهمترین و اصلیترین پیوندها و مشابهتهای ادبیات نمایشی و فانتزی، بهرهگیری هر دو هنر از بن-
مایههای اسطورهای است. بسیاری از آثار شاخص ادبی در جهان آبشخوری اسطورهای دارند و همین به آنها اعتباره عمقء
معنا و البته ماندگاری بخشیده است. این مشابهت در طی زمان همچنان جایگاهش را در پیرنگ و شخصیتپردازی ادبیات
نمایشی دوره معاصر حفظ کرده و به شکلی کاملا نوآوری شده» در گونه فانتزی خودنمایی میکند. بسیاری از نمایشنامه-
های عصر حاضر با اسطوره در تعاملند و سرشار از بینامتنیت اسطوره، ادبیات نمایشی و فانتزی هستند. در این تحقیق
هدف کاربردی و روش توصیفی-تحلیل و تطبیقی است، از این رو چهار صندوق بیضایی مورد تحلیل قیاسی قرار گرفت. و
از نظریه» نظریه پردازانی در باب اسطوره و فانتزی همچون الیاده، تالکین، نور تروپ فرای بهره گرفته است. محقق نتیجه
گرفت، حضور ناپیدای اسطوره در نهان نمایشنامه بهصورت نشانههایی رمزگشایی شده و با جادوی فانتزی به پیوند اسطوره
و فانتزی پرداخته است.
و
Machine summary:
در پايان نامه کارشناسي ارشد از دانشگاه تربيت مدرس دانشکده هنر و معماري گرايش ادبيات نمايشي به راهنمايي دکتر سيدحبيب الله لزگي و پژوهشگري آزاده شکوريراد در سال ١٣٨٧ با عنوان فانتزي و بررسي آن در ادبيات نمايشي کودک به اين نتيجه رسيده است که در اغلب نمايشنامه هاي مورد بررسي مشاهده مي شود، نويسندگان آنها تنها به برداشت داستان هاي کهن و عاميانه اکتفا کرده اند و در واقع به جاي روايت قصه از شيوه ديالوگ نويسي استفاده شده است ، تا قابليت اجرا داشته باشد.
نفرپوش ها به دليل اينکه نماينده چهار قشر مختلف جامعه هستند و با اعتقادات آنها صحبت ميکنند و نظر ميدهند، همچنين مترسک ، با اينکه يک موجود تخيلي است ، اما توانسته به شخصيتش جسميت ببخشد؛ توانسته اند از سوي مخاطب باور پذير باشند و چون باور پذيري يکي از ويژگيهاي مهم در پرداخت يک فانتزي است ، نمايشنامه چهار صندوق از اين ديدگاه ، ساختار فانتاستيک خوبي پيدا ميکند و روشن است تلاش نويسنده در پرورش شخصيت هايي فانتزي ساز به ثمر نشسته است .
بر اين اساس يک اثر نمايشي با يک شخصيت ، يک موقعيت يا يک فضاي ميان خيال و واقعيت ، ميتواند به مرزهاي ادبيات فانتزي وارد شود» (همان ، ٦٩) (به تصویر صفحه رجوع شود) در نمايشنامه چهار صندوق شخصيت و فضاي داستان بين واقعيت و خيال پرسه ميزند، گاهي نفرپوش ها اينقدر واقعي هستند که تداعي کننده اقشار جامعه ميشوند و خيلي ملموس به نظر ميآيند، حتي گاهي مترسک نيز که شخصيتي خيالي دارد، چنان از خودش اقتدار نشان ميدهد با ديالوگ هاي حساب شده که فضايي واقعي تداعي ميشود.