Abstract:
زمینه و هدف: در عصر حاضر کیفیت و کمیت تحصیل، نقش مهمی در آینده فرد ایفا میکند و از جمله راهبردهای یادگیری مؤثر و مناسب، کمک طلبی یا جستوجوی کمک تحصیلی از دیگران است. هدف از پژوهش حاضر ارائه مدل ساختاری کمک طلبی تحصیلی بر اساس خودتعیین گری و شکفتگی با نقش میانجی مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی دانش آموزان بود.
روش: پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها توصیفی از نوع همبستگی و معادلات ساختاری بود. جامعه آماری این مطالعه شامل تمامی دانش آموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 99-1398 بود که 454 نفر از آنان به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای به عنوان نمونه مورد مطالعه در این پژوهش شرکت کردند. افراد نمونه به پرسشنامه های کمکطلبی رایان و پنتریچ (1997)، نیازهای اساسی خودتعیین گری ایلاردی، لئون، کیسر و رایان (1993)، مقیاس شکفتگی داینر و همکاران (2008)، مقیاس مشارکت تحصیلی شوفلی و بکر (2006)، و پرسشنامه باورهای انگیزشی پنتریچ و همکاران (1991)، پاسخ دادند. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، داده های استخراج شده با استفاده از الگوسازی معادلات ساختاری بررسی و تحلیل شدند.
یافته ‏ها: برآیندها نشان دادند که الگوی پیشنهادی از برازش خوبی با داده ها برخوردار است. نتایج بین خودتعیین گری، شکفتگی، مشارکت تحصیلی و باورهای انگیزشی با کمک طلبی رابطه معنادار نشان دادند (0/01> P) و همچنین نتایج آزمون بوت استراپ نشان داد اثر غیرمستقیم خودتعیین گری بر کمکطلبی از طریق باورهای انگیزشی 0/147 و اثر غیرمستقیم شکفتگی بر کمک طلبی از طریق باورهای انگیزشی 0/139 است که در سطح 0/01 معنادار است.
نتیجه‏ گیری: نتایج نشان دادند که خودتعیین گری و شکفتگی بهطور مستقیم بر کمک طلبی دانش آموزان مؤثر هستند و اثر غیرمستقیم خودتعیین گری و شکفتگی از طریق باورهای انگیزشی به ارتقا رفتار کمک طلبی در دانش آموزان کمک می کند.
Background and Purpose: In the present era, the quality and quantity of education play a crucial role in the future perspective of the individual and is one of the efficacious and appropriate learning strategies in help-seeking or seeking academic help from others. The purpose of the present study was to present a structural model of academic help-seeking based on self-determination and flourishing with the mediating role of academic participation and students' motivational beliefs.
Method: The present study is a developmental-correlational study. The statistical population of this study included all-female high school students in Tehran in the 2019-20 academic year, 454 of whom participated in this study by random cluster sampling as the study sample. The participants answered to the Help-Seeking Questionnaire (Ryan and Pentrich 1997), Basic Needs for self-determination (Ilardi, Leon, Kaiser, and Ryan 1993), the Flourishing Scale (Dainer et al, 2008), Academic participation Scale (Shuffle and Becker, 2006), and Motivational Beliefs Questionnaire (Pentrich et al, 1991). After collecting the questionnaires, the extracted data were analyzed by using structural equation modeling.
Results: The results indicated that the proposed model has a good fit with the data. The results showed a significant relationship between self-determination, flourishing, academic participation, and motivational beliefs with help-seeking (P
Conclusion: The results indicated that self-determination and flourishing have a direct effect on students' help-seeking. They also have indirect effects on self-determination and flourishing through motivational beliefs that help to promote students' help-seeking behavior.