Abstract:
زمینه: حضور سلبریتیها، در عرصه سیاست قابل توجه است و این امر در صفحات اینستاگرام که بستری برای ارتباط بدون واسطه سلبریتیها با مخاطبان را فراهم میسازد مشاهده میشود. بهرهمندی سلبریتیها از اینستاگرام مستلزم خلاقیت و هوشمندی آنهاست طبق نظریه گیدنز، عاملیت و ساختار هر دو موجب بروز خلاقیت افرادند. هدف: هدف از این پژوهش شناخت رابطه بین خلاقیت سلبریتیها با فرایند سیاستگذاری عمومی است. روش: . پژوهش حاضر از نوع توصیفی و به روش همبستگی انجام یافته است سیاست از 386 کاربر اینستاگرام که صفحات سلبریتیها را دنبال میکنند به طور غیر احتمالی نظر خواهی انجام گرفت. نتیجهگیری: از نظر پاسخگویان بین عاملیت سلبریتیها و درک مشکل سیاسی رابطه وجود دارد اما بین ساختار و درک مشکل سیاسی رابطه معکوس وجود داردبه این معنا که هر اندازه فعالیت احزاب، رسانههای جمعی، نخبگان سیاسی و فکری درعرصه سیاست کاهش، حضور سلبریتی در عرصه سیاست افزایش یافته مییابد. اما بین خلاقیت سلبریتی در مرحله درک مشکل و ارائه راه حل رابطهای وجود ندارد. در مرحله اجرای قانون در فرایند سیاستگذاری بین عاملیت سلبریتیها با اجرای قانون رابطهای وجود دارد و همچنین بین ساختار اجتماعی با اجرای قانون رابطه مستقیم وجود دارد یعنی عملکرد مناسب احزاب، رسانهها، نخبگان سیاسی و فکری بیشتر باشد از سلبریتیها به عنون سرمایه نمادین به طور مناسبتری استفاده میشود و گرایش سلبریتیها هم بیشتر است. همچنین همبستگی بین خلاقیت سلبریتیها و ارزیابی اجرای قانون وجود ندارد.
Background: It is noteworthy that the presence of the Celebrities in politics and Instagram pages provides the conditions to communicate directly with the audience. The benefits of celebrity from Instagram have to be creative and intelligent. According to Giddens' theory, creativity emerges with two factors of agency and structure Purpose: The aim of this study is to identify the relationship between the creativity of celebrities and the public policy process. Method: In order to understand the relationship between agency and structure in the emergence of Celebrities creativity, it is highly unlikely that a survey of 384 instagram users following the Celebrities pages would be possible. Conclusion: Respondents say there is an inverse relationship between the agency of the Celebrities and the perceived political problem. The structure and perception of the political problem is reversed, meaning that if the activity of political parties, media, political and intellectual elite decreases, and the presence of Celebrities will increase. But there is no relationship between Creativity in Problem Perception and Solution. At the law implementation stage in the policymaking process, there is a relationship between the effectiveness of Celebrities and law implement. There is a direct relationship between social structure and law implement. The more the function of parties, the media, the political and intellectual elites are used, the more the Celebrities as symbolic capital and the more the tendency of the Celebrities. There is also no correlation between the creativity of the Celebrities and the evaluation of law enforcement
Machine summary:
خلاقیت سلبریتیها در اینستاگرام بر فرایند سیاستگذاری عمومی 1 مهدی سلطانیفر دکتر علی گرانمایه پور *2 3 دکتر شهناز هاشمی چکیده زمینه : حضور سلبریتیها، در عرصه سیاست قابل توجه است و این امر در صفحات اینستاگرام که بستری برای ارتباط بدون واسطه سلبریتیها با مخاطبان را فراهم میسازد مشاهده میشود.
نتیجه گیری: از نظر پاسخگویان بین عاملیت سلبریتیها و درک مشکل سیاسی رابطه وجود دارد اما بین ساختار و درک مشکل سیاسی رابطه معکوس وجود داردبه این معنا که هر اندازه فعالیت احزاب ، رسانه های جمعی، نخبگان سیاسی و فکری درعرصه سیاست کاهش ، حضور سلبریتی در عرصه سیاست افزایش یافته مییابد.
در مرحله اجرای قانون در فرایند سیاستگذاری بین عاملیت سلبریتیها با اجرای قانون رابطه ای وجود دارد و همچنین بین ساختار اجتماعی با اجرای قانون رابطه مستقیم وجود دارد، یعنی عملکرد مناسب احزاب ، رسانه ها، نخبگان سیاسی و فکری بیشتر باشد از سلبریتیها به عنون سرمایه نمادین به طور مناسب تری استفاده میشود و گرایش سلبریتیها هم بیشتر است .
در مرحله آغازین سیاستگذاری که مرحله احساس مشکل و دریافت اولیه آنست ، طبق جدول شماره ٣ نشان میدهد بین مهارت شناختی سلبریتیها و احساس مشکل رابطه مستقیم وجود دارد الوانی(١٣٩٥، ٨٤) میگوید این مرحله نیاز به آگاهی و دانش خاصی ندارد و مردم هم به خوبی مشکلات را درک میکنند اما گرایش سلبریتیها برای بازگو کردن به دلیل تمایل آنها به دیده شدن (با ضریب همبستگی ٠/٣١) و یا احساس مسئولیت (با ضریب همبستگی٠/٢٧) در حد متوسط است .