Abstract:
ارزش شرکت برای سهامداران، سرمایهگذاران، مدیران، اعتباردهندگان و سایر ذینفعان شرکت در ارزیابی آنها از آینده شرکت و تأثیر آن در برآورد ریسک و بازدهی سرمایهگذاری و قیمت سهام اهمیت به سزایی دارد. به همین خاطر شناسایی عوامل مؤثر بر ارزش شرکت مفید خواهد بود. گزارشگری مسئولیت اجتماعی با جنبههای اقتصادی، اخلاقی، اجتماعی و محیطی شرکت ارتباط دارد. به همین دلیل، این موضوع که آیا سهامداران از اطلاعات گزارشگری مسئولیت اجتماعی در مجموعه اطلاعات مورد توجه برای ارزشگذاری سهام استفاده میکنند یا خیر، حائز اهمیت است. بر اساس مطالب بیان شده، هدف این پژوهش بررسی تأثیر مسئولیتپذیری اجتماعی بر ارزش شرکت با نقش تعدیلی مالکیت خانوادگی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد. بهمنظور دستیابی به هدف فوق، اقدام به تدوین دو فرضیه شد. بر این اساس بهمنظور آزمون فرضیههای پژوهش، نمونهای متشکل از 100 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1391 الی 1398 انتخاب شد. جهت آزمون فرضیههای پژوهش نیز از مدل رگرسیون چندمتغیره مبتنی بر دادههای ترکیبی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشاندهنده آن است که ارتباط مثبتی بین مسئولیت اجتماعی شرکت و ارزش شرکت برقرار است بدین معنی که با افزایش مسئولیت اجتماعی شرکت، ارزش شرکت افزایش خواهد یافت؛ علاوه بر این، مالکیت خانوادگی بر رابطه بین مسئولیت اجتماعی و ارزش شرکت تأثیرگذار است.
The firm value is very important for shareholders, investors, managers, creditors and other stakeholders in assessing the future of the company and its impact on estimating the risk and return on investment and stock prices. Therefore, it will be useful to identify the factors that affect the firm value. Social responsibility reporting is related to the economic, ethical, social and environmental aspects of the company. For this reason, it is important to note whether shareholders use the social responsibility reporting information in the data set to value the stock. Based on the above, the purpose of this study is to investigate the effect of social responsibility on the firm value with the adjusting role of family ownership in companies listed on the Tehran Stock Exchange. In order to achieve the above objectives, two hypotheses were formulated. Therefore, in order to test the research hypothesis, a sample of 100 firms was selected from the firms listed in Tehran Stock Exchange during the period 2012 to 2019. Multivariate regression model based on combined data was used to test the research hypothesis. The results of this study show that there is a positive relationship between corporate social responsibility and firm value, which means that with increasing corporate social responsibility, firm value will increase; In addition, family ownership affects the relationship between social responsibility and firm value.
Machine summary:
چنين تنظيمات نهادي شکننده به احتمال زياد عدم اطمينان را در محيط کسب وکار افزايش ميدهد و شرکت ها را به اتخاذ رويکرد محافظه کارانه تري در تصميمات شرکتي سوق ميدهد که شامل سرمايه گذاري کوتاه مدت در مسئوليت اجتماعي شرکت ها ميشود (پنگ و همکاران ١٤، ٢٠١٥؛ 1 Mckinley 2 Grougiou et al 3 Hansen et al 4 Brammer and Millington 5 Lima et al 6 Nelling and Webb 7 Wang and Bansal 8 D'Amato & Falivena 9 Turban & Greening 10 Baloch et al 11 Rottig 12 Saeed et al 13 Tracey and Phillips 14 Peng et al 46 ژائو و همکاران ١، ٢٠١٤).
چندين مطالعه تأثير مثبت مسئوليت اجتماعي شرکتي بر ارزش شرکت را 1 Jo and Harjoto 2 Post et al 3 Zheng et al 4 Bartikowski and Walsh 5 Helm 6 Collins and Han 7 McWilliams and Siegel 8 Dhaliwal et al 9 Barnea and Rubin 10 Coombs and Holladay 11 Laufer 12 Zamir and Saeed 13 Jensen 14 McGuire et al 15 Kramer 16 Jahdi and Acikdilli 17 Inoue and Lee 48 را نشان ميدهد (ادمنس ٣، ٢٠١٢؛ گادفري، ٢٠٠٥؛ جو و هارجوتو، ٢٠١٢؛ لو و همکاران ٤، ٢٠١٠؛ لينز و همکاران ٥، ٢٠١٧ ؛ ضمير و سعيد، ٢٠٢٠)، در حالي که ، برخي تأثير منفي را بيان کردند (بارنه و روبين ، ٢٠١٠؛ جهدي و آيکديلي، ٢٠٠٩؛ جنسن ، ٢٠٠٢؛ لافر، ٢٠٠٣) و تعداد کمي روابط ناچيز گزارش کردند (اورليتزکي و همکاران ٦، ٢٠٠٣؛ رويو و همکاران ، 7 .