Abstract:
مقدمه و هدف: افسردگی به عنوان اختلال روانی رایج میتواند فرایند تحصیلی و روانشناختی دانشآموزان را با آسیب جدی مواجه کند. هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی آموزشهای تابآوری و شفقت به خود بر سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با علائم افسردگی بود.
روش: این پژوهش از نوع مطالعات شبهتجربی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پسر دوره اول متوسطه شهرستان پارسآباد (استان اردبیل) در سال تحصیلی 97-96 (تعداد: 2028) بود. نمونه پژوهش شامل 60 نفر از دانشآموزان با علائم افسردگی از جامعه مذکور بودند که به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شده و به طور تصادفی در سه گروه (هر گروه 20 دانشآموز) جایدهی شدند. ابزارهای گردآوری دادههای این پژوهش شامل مقیاس خودسنجی افسردگی (برلسون، 1981)، پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر (1979) و فرسودگی تحصیلی برسو، سالانووا و شاوفلی (2007) بود.تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس در محیط نرمافزار SPSS-20ا نجام شد.
یافتهها: تحلیل دادهها نشان داد که هر دو وش آموزشهای تابآوری و شفت به خود تأثیر معناداری در بهبود مؤلفههای سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان با علائم افسردگی داشتند (05/0 P≤). همچنین بر اساس نتایج حاصل از آزمون تعقیبی، آموزش تابآوری نسبت به آموزش شفقت به خود، اثربخشی بیشتری در کاهش خستگی تحصیلی داشته است (05/0 P≤).
نتیجهگیری: نتایج نشان داد که هر دو روش به کار گرفته شده در این مطالعه از کارایی لازم برای بهبود سلامت عمومی و فرسودگی تحصیلی دانشآموزان برخوردارند. همچنین آموزش تابآوری به دلیل افزایش انعطافپذیری و خوشبینی، درکاهش خستگی تحصیلی، مؤثرتر بوده است.
Background and Purpose: Depression as a common mental disorder can seriously damage the academic procedure and psychological state of the students. This study aimed to compare the effectiveness of resilience training and elf-compassion training on the general health and academic burnout in students with depression symptoms.
Method: This study was a quasi-experimental research with pretest-posttest control group design. The population included all the male students studying at the first cycle of the secondary schools in Parsabad city (Ardabil province) in the academic year 2017-2018 (N= 2028). A sample of 60 students with depression symptoms was selected through multi-stage cluster sampling and randomly assigned to three groups (n=20). Data were collected by Depression Self-rating Scale (Birleson, 1981), General Health Questionnaire (Goldberg & Hillier, 1979) and Academic Burnout Questionnaire (Breso', Salanova, & Schaufeli, 2007) and then analyzed by ANCOVA through using SPSS Version 20.
Results: Data analysis showed that both resilience and self-compassion training were effective in improving the components of general health and reducing the academic burnout in students with depression symptoms (P≤0.05). Also, based on the follow-up test results, resilience training was more effective than self-compassion training in decreasing the academic exhaustion (P≤0.05).
Conclusion: The results showed that both methods used in this study were effective in improving the general health and reducing the academic burnout. However, due to the increase of flexibility and optimism, relisence training was more effective in reducing the academic exhaustion.