Abstract:
زمینه و هدف: نتایج مطالعات متعدد حاکی از آن است که وضعیت اجتماعی و اقتصادی والدین و شیوع استفاده از اینترنت و فضای مجازی موجب کاهش گرایش کودکان به تحرک و اجرای فعالیت بدنی شده است؛ بدین ترتیب پژوهش حاضر با هدف بررسی ارتباط میزان گرایش به اینترنت و وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین با تمایل به ورزش دانش آموزان مقطع ابتدایی انجام شد.
روش: نوع پژوهش حاضر توصیفی-همبستگی بود. به این منظور، 230 دانشآموز از بین دانش آموزان شاغل به تحصیل در مقاطع چهارم تا ششم ابتدایی شهرستان رشت در سال تحصیلی 99-98 ، با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1998)، وضعیت اجتماعی-اقتصادی قدرت نما (1392) و پرسشنامه تمایل به ورزش ناجی (1389) استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد.
یافته ها: نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که میزان درآمد و سطح تحصیلات والدین به ترتیب توانستند 0/013 و 0/027 از واریانس تمایل به ورزش کودکان را پیش بینی کنند (0/05>p). همچنین نتایج این پژوهش حاکی از آن بود که بین گرایش به ورزش و اعتیاد به فضای مجازی رابطه معناداری وجود ندارد.
نتیجه گیری: طبق یافته های بهدست آمده می توان نتیجه گرفت که وضعیت اجتماعی-اقتصادی والدین میتواند به طور مستقیم و غیرمستقیم بر میزان تمایل کودکان به اجرای ورزش و فعالیت بدنی تأثیر داشته باشد.
Background and Purpose: Several studies indicate that the socioeconomic status of parents and the prevalence of Internet and cyberspace use have reduced children's tendency to mobility and physical activity; accordingly, the present study was conducted to investigate the relationship between Internet use and socioeconomic status of parents and the exercise tendency of primary school students.
Method: The present study was descriptive-correlational study. 230 students were selected by cluster sampling from among the fourth to sixth grade students of Rasht city in the academic year 2019-2020. Internet Addiction Test (Kimberly Young, 1998), Socio-Economic Status Questionnaire (Ghodratnam, 2013), and Exercise Tendency Questionnaire (Naji, 2010) were used to collect the data. Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis were used to analyze the data.
Results: Results of multiple regression analysis showed that the income and education level of parents predicted 0.013 and 0.027 of the variance of the children's exercise tendency, respectively (p
Conclusion: Based on the findings, it can be concluded that the socioeconomic status of parents can have direct and indirect impact on the exercise tendency level and physical activity of children.