Abstract:
زمینه و هدف: با توجه به اهمیت بهزیستی روان‏شناختی دانش‏آموزان و بررسی متغیرهای مؤثر بر آن، پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر میانجی خودکارآمدپنداری در رابطه ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی با بهزیستی روانی دانشآموزان انجام شده است.
روش: روش این پژوهش، توصیفی از‍ نوع همبستگی بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر دوره یکم متوسطه ناحیه دو شهر همدان در سال تحصیلی 99-1398 بودند (تعداد: 1200). نمونه این پژوهش با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای دومرحله‏ای و به تعداد 302 نفر انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای ارﺿﺎی ﻧﯿﺎزﻫﺎی اساسی روان‏شناختی هفت لنگ و همکاران (1394)، بهزیستی روان‏شناختی ریف و کیس (1995)، و خودکارآمدپنداری عمومی‏شرر و مادوکس (1982) استفاده شد. برای تحلیل داده‏ها از روش معادلات ساختاری با نرمافزار ایموس استفاده شد.
یافتهها: نتایج حاصل از تحلیل دادهها نشان داد که ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی و خودکارآمدپنداری 63 درصد از واریانس بهزیستی روان‏شناختی را تبیین میکنند. ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی 39 درصد واریانس خودکارآمدپنداری را تبیین میکند و علاوه بر این، خودکارآمدپنداری بر بهزیستی روان‏شناختی نوجوانان تأثیر مثبت و معناداری دارد (0/001 > p). همچنین نتایج حاکی از آن بود که ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی از طریق خودکارآمدپنداری بر بهزیستی روان‏شناختی دانشآموزان تأثیر غیرمستقیم دارد (0/001 > p).
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای این مطالعه میتوان نتیجهگیری کرد که مدل بهزیستی روان‏شناختی نوجوانان بر اساس ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی با میانجی‏گری خودکارآمدپنداری از برازش مطلوبی برخوردار است. همچنین نتایج این پژوهش نشان داد که خودکارآمدپنداری در رابطه ارضای نیازهای اساسی روان‏شناختی و بهزیستی روان‏شناختی دانش‏آموزان، نقش مهمی دارد؛ بنابراین ارضای نیازهای اساسی دانش‏آموزان به افزایش خودکارآمدپنداری آنها منجر شده و در نتیجه می‏تواند در افزایش بهزیستی روان‏شناختی دانش‏آموزان بسیار مؤثر باشد.
Background & Purpose: Considering the importance of students’ well-being and the study of variables affecting it, the present study aimed to investigate the mediating effect of self-efficacy on the relationship between basic psychological needs gratification and students’ psychological well-being.
Method: The method of this research was descriptive-correlational. The statistical population of the study included all female junior high school students in the second district of Hamedan in the academic year 2019-2020 (N = 1200). The statistical sample of this study was selected using Two-stage cluster random sampling method with 302. For data collection, Basic Needs Gratification (Haftlang et.al, 2015), Psychological Well-being (Ryff & Keyes, 1989) and General Self-efficacy (Sherer and Maddux, 1982) questionnaires were used. The collected data were also analyzed using AMOS structural equations.
Results: The results of data analysis showed that the gratification of basic psychological needs and self-efficacy explain 63% of the variance of psychological well-being. Gratification of basic psychological needs explains 39% of the variance in self-efficacy. In addition, self-efficacy has a positive and significant effect on adolescent psychological well-being (p
Conclusion: Based on the findings of this study, it can be concluded that the psychological well-being model of adolescents has a good fit based on the gratification of basic psychological needswith self-efficacy mediation. The results of this study also showed that self-efficacy has an important role in satisfying the basic psychological needs and psychological well-being of students; therefore, satisfying the basic needs of students leads to increasing their self-efficacy and ultimately can be very effective in increasing the psychological well-being of students.