Abstract:
زمینه و هدف: تجربیات دوران کودکی بر مشکلات سازشیافتگی مانند اضطراب، افسردگی، و سبکهای والدگری افراد در بزرگسالی مؤثر هستند. یکی از مهمترین راههای پیشگیری از اختلالات روانشناختی، ایجاد ویژگیهای شخصیتی مثبت از دوران کودکی و روشهای صحیح والدگری است. هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر آموزش "مهارتهای پرورش کودک متفکر" به والدین بر تابآوری و راهبردهای مقابلهای کودکان با سطح سازشیافتگی پایین است.
روش: روش پژوهش حاضر، شبهتجربی از نوع طرح «پیشآزمون-پسآزمون با گروه گواه» بود. نمونه مورد مطالعه متشکل از 26 نفر از والدین دانشآموزان دختر مقطع ابتدایی مدارس دولتی ناحیه 1 شهر رشت، با دامنه سنی 10 تا 12 سال در سال تحصیلی 1396-97 بود که از طریق نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای و برحسب کسب نمره زیر 65 در پرسشنامه سازشیافتگی (دخانچی، 1377) انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 15 نفر) جایدهی شدند. برنامه مداخلهای طی 9 جلسه دوساعته هفتگی برای گروه آزمایش ارائه شد. دادهها با استفاده از مقیاس تابآوری کودک و نوجوان (انگار و لیبنبرگ، 2009) و پرسشنامه راهبردهای مقابلهای نوجوانان (موس، 1993) جمعآوری، و با استفاده از آزمون تی دو نمونه مستقل و تحلیل کواریانس چندمتغیری تحلیل شدند.
یافتهها: یافتهها پژوهش نشان داد آموزش "مهارتهای پرورش کودک متفکر" باعث افزایش تابآوری و راهبردهای مقابلهای مطلوب و کاهش راهبردهای مقابلهای نامطلوب در کودکان با سطح سازشیافتگی پایین میشود (0/05 p≤).
نتیجهگیری: با توجه به نتایج پژوهش حاضر میتوان گفت برنامه مداخلهای به کار گرفته شده با تکیه بر مهارتهای حل مسئله و با تأثیر بر سبک والدگری بر تابآوری و راهبردهای مقابلهای در کودکان با سطح سازشیافتگی پایین، مؤثر بوده است.
Background and Purpose: Childhood experiences affect problems of adjustment such as anxiety and depression and parenting styles in adulthood. One of the most crucial ways to prevent psychological disorders is to develop positive personality traits from childhood and to use suitable parenting methods. The present study aimed to determine the effect of "raising a thinking preteen" parent training on resiliency and coping strategies of children with low levels of adjustment.
Method: This research was a quasi-experimental study with a pretest-posttest control group design. The study sample consisted of 26 parents of female elementary school students of the first district of Rasht city in the academic year 2017-2018, which was done through multistage cluster sampling and in terms of scores below 65 in the Adjustment Scale (Dokhanchi, 1998). The participants were randomly assigned to experimental or control groups (15 per group). The applied instruments were the Child and Youth Resilience Measure) Ungar & Liebenberg, 2009)) and the Adolescent Coping Scale (Moos, 1993). Data were analyzed using the independent t-test and multivariate analysis of covariance.
Results: Findings indicate that "raising a thinking preteen" training increases resiliency and adequate coping strategies and decreases insufficient coping strategies in children with low levels of adjustment. (P ≤ 0.05).
Conclusion: According to the results of the present study, it can be concluded that the intervention has a significant effect on resiliency and coping strategies in children with low levels of adjustment by relying on problem-solving skills and by affecting parenting style.