Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی ابعاد و مؤلفههای اخلاق حرفهای مبتنی بر مضامین ایرانی – اسلامی در نظام آموزش عالی بود.
مواد و روش ها: روش پژوهش کیفی، از نوع توصیفی و تحلیل مضمون با رویکرد استقرایی اکتشافی بود . در این پژوهش تا اشباع دادهها از 10 نفر از متخصصانی و اساتید رشته های مدیریت آموزش عالی ، علوم تربیتی و فرهنگی و دینی صاحب نظر بودند،که مصاحبه صورت گرفت. همچنین جهت تعیین خبرگان از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با کدگذاری باز، محوری و انتخابی با استفاده از نرمافزارهای MAXQDA 2018، انجام گرفت.
یافته ها: در این پژوهش تعداد 10 مصاحبه صورت گرفته است که شامل بخشی از گفته های مصاحبه شونده، کدهای معنایی، مقوله ها و مفاهیم مرتبط است و همچنین علاوه بر استخراج مولفه های مربوط ابعاد و مولفه های اخلاق حرفهای مبتنی برمضامین ایرانی – اسلامی در نظام آموزش عالی ، از نظر خبرگان در خصوص عواملی که بر اخلاق حرفهای مبتنی برمضامین ایرانی – اسلامی در نظام آموزش عالی تاثیرگذار است نیز سوال شده است
نتیجه گیری: نتایج به دست آمده در مجموع 4 بعد فرهنگی، سازمانی، فردی، اجتماعی و 8 مولفه شامل (رویکرد اسلامی، ارزشهای فرهنگی، اخلاق سازمانی، هدایت منابع انسانی، ویژگیهای اخلاقی، ویژگیهای فردی، شرایط اجتماعی، ارزشهای اجتماعی) و همچنین 30 شاخص شناسایی گردید.
Purpose: The aim of this study was to identify the dimensions and components of professional ethics based on Iranian-Islamic themes in the higher education system.
Materials and Methods: The method of qualitative research was descriptive and content analysis with heuristic inductive approach. In this study, up to data saturation, 10 experts and professors in the fields of higher education management, educational, cultural and religious sciences were interviewed, and an interview was conducted. Purposeful non-random sampling method was also used to determine the experts. Data analysis was performed by open, axial and selective coding using MAXQDA 2018 software.
Findings: In this study, 10 interviews were conducted, which include some of the statements of the interviewee, semantic codes, related categories and concepts, and also in addition to extracting the relevant components of the dimensions and components of professional ethics based on Iranian-Islamic themes in The higher education system has also been questioned by experts about the factors that affect the professional ethics based on Iranian-Islamic themes in the higher education system.
Conclusion: The results obtained a total of 4 cultural, organizational, individual, social dimensions and 8 components including (Islamic approach, cultural values, organizational ethics, human resource management, moral characteristics, individual characteristics, social conditions, social values) and also 30 indicators were identified.