Abstract:
به دست آوردن سلامت جسمی در دنیای امروز به یادگیری و افزایش سطح دانش عمومی نیاز دارد که آن هم در گرو رسانه است. سواد سلامت مجموعهای از مهارتهای شناختی و اجتماعی است که تعیینکنندۀ انگیزه و توانایی افراد برای به دست آوردن و دسترسی به اطلاعات، درک و استفاده از آنها برای ارتقا و حفظ سلامت افراد است. اهمیت برهمکنش سواد رسانهای و سواد سلامت جسمی چنان ظریف است که به سلامتی یا بیماری فرد منجر خواهد شد. پژوهش پیش رو در جامعۀ آماری شهروندان بالای 18 سال شهر بندرعباس با حجم نمونۀ 384 نفر انجام شد. در این پژوهش پرسشنامه را با روش میدانی و تکنیک پیمایش در نرمافزارهای SPSS و Smart PLS تحلیل کردیم و به بررسی شالودۀ ارتباط، بُعدهای سواد رسانهای و سواد سلامت جسمی پرداختیم. نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سواد رسانهای (36/0) و ابعاد آن یعنی ارزشیابی اطلاعات (42/0)، ترکیب اطلاعات (32/0)، استفادۀ هدفمند (37/0)، تبادل اطلاعات (28/0) و چگونگی استفاده از رسانهها (26/0) با سواد سلامت شهروندان ارتباطی مثبت و مستقیم و معنادار وجود دارد. نتایج حاصل از مدل معادلۀ ساختاری (Smart PLS) نیز نشان دادند که در کل اثر متغیر مستقل سواد رسانهای بر سواد سلامت جسمانی شهروندان به میزان 50/0 است.
Gaining physical health in today's world requires learning and increasing the level of public knowledge which depends on the media. Health literacy is a set of cognitive and social skills which determines people's motivation and ability to obtain and access information, understanding and using them to promote and maintain people's health. The importance of the interaction between media literacy and physical health literacy is so delicate that it will lead to the health or unhealthiness of a person. The present study was conducted in the statistical population of citizens over 18 years old in the city of Bandar Abbas with sample size of 384 people, using questionnaire and survey technique. Survey was analyzed through SPSS and Smart PLS and the foundation of communication, the dimensions of media literacy and physical health literacy were studied. Findings indicate that between media literacy (0.36) and its dimensions namely information evaluation (0.42), information composition (0.32), purposeful use (0.37), information exchange (0.28) and using media (0.26) has a positive, direct and significant relationship with citizen health literacy. Therefore, all the research hypotheses are rejected. The results of the structural equation model (Smart PLS) also showed that the overall effect of independent media literacy on citizens' health literacy is 0.50.
Machine summary:
مهم آن است که سواد رسانه اي کافي مي تواند به درک بهتر اطلاعات منجر شود و همچنين ، با توجه به نياز جامعه به اين مهارت اجتماعي در کنار نگرش انتقادي ، مي تواند مخاطب را از لحاظ درک محصولات رسانه اقنا کند (٢٠٢٠ ,Grizzle &Lau ).
آمار پژوهش ها در حوزه سواد سلامت در حوزه کل کشور مطرح نشده ، اما براساس پژوهش هاي انجام شده در شهرهاي مختلف براي مثال : سواد سلامت در ٥٩/٣ درصد بيماران ديابتي مراجعه کننده به مرکز تحقيقات ديابت يزد ناکافي گزارش شده (رضايي اسفهرود، حائريان اردکاني ، رحمانيان و غفاري طرقي ، ٣٩٥ا)؛ و پژوهشي ديگر، با بررسي سطح سواد سلامت بيماران مراجعه کننده به بيمارستان هاي بوشهر، نشان داده که ميانگين بيماران داراي سطح سواد سلامت مرزي بوده است (خسروي و احمدزاده ، ٣٩٤ا) .
براساس نظريه اين انديشمندان ، راهبردهاي سواد سلامت به طورکلي عبارت است از استفاده از زباني ساده و قابل فهم ، محدود کردن اطلاعات ارائه شده در هر بار مراجعه بيماران و تکرار آن ها، استفاده از تکنيک بازخوردگيري مکرر، استفاده از تصاوير و ترغيب بيماران به پرسش کردن و در نهايت استفاده از رسانه هاي ساده و قابل فهم (٢٠٠٩ ,Schillinger &Sudore ).
سال بيـست ودوم 52 (به تصویر صفحه رجوع شود) يافته ها حاکي از آن است که بين تمامي ابعاد سواد رسانه اي و همچنين ميزان کل آن با سواد سلامت جسماني از ديدگاه شهروندان رابطه مثبت و مستقيم و معناداري وجود دارد.
2016; Hove, Paek, & Isaacson, 2011; Levin-Zamir, Lemish, & Gofin, 2011; Paek & Hove, 2012; Primack et al.
Relationship between parental and adolescent eHealth literacy and online health information seeking in Taiwan.
‘Health Literacy Among Rural Communities: Issues of Accessibility to Information and Media Literacy’.