Abstract:
زیارت به عنوان یک واقعه، در هستۀ خویش برخوردار از مجموعه تعاملاتی است که عواملی میتواند آن را به مطلوبیت و جذابیت سوق داده و هدف از زیارت را تأمین کرده و بیشترین رضایت را برای زائر به ارمغان آورد و یا بالعکس تعاملات نارسا و مخدوش، میتواند موجب دلزدگی و تنفر از نقش را به وی تحمیل کند. به موجب این مهم، تحقیق پیش روی به ابعاد و اضلاع تعاملات اجتماعی مطلوب در سطوح مختلف، شامل: محتوای تعامل، محیط، ابزار و فضای حاکم، پرداخته و آراء مسئولان و متولیان به عنوان سیاستگذاران و برنامهریزان زیارت مطلوب، خدمه به عنوان کنشگران خدمتدهنده، صاحبنظران زیارتپژوه و زائرین به عنوان مخاطبین زیارت و مبتنی بر ادب حضور در بارگاه منوّر رضوی را مورد مطالعه قرار داده است تا با ترسیم مختصات ادبورزی در ساحت امام معصوم زیارت مطلوب را برای ارادتمندان ارائه دهد تا از پیرایشهای نامطلوبی که بعضاً در زیارتها دیده میشود، بزداید و به این دسته از سؤالات پاسخ خواهد داد. الزامات و بایستههای ادب حضور زیارت چیست؟ ادب حضور در پیشگاه امام معصوم(ع) دارای چه مختصاتی است؟ شرایط محیطی چه تأثیری در تحقّق ادب حضور دارد؟ وظیفة متولیان آستانه عتبات در این رابطه چیست؟
یافتههای تحقیق در شش مقولة بسترها و زمینههای ادبورزی، مسئولیت متولیان جهت تحقق ادب، ادب حضور خدمه، ادب حضور زائر، شرایط مداخلهگر ادبورزی و آثار ادب حضور تنظیم گشت و مدل ادبورزی در سطح تعامل با عاملان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
As an event, pilgrimage enjoys a set of interactions that can be led by some factors to desirability and attractiveness. These factors can realize the purposes of pilgrimage and bring the most satisfaction to pilgrims. Or vice versa, ineffective and distorted interactions can make the pilgrims bored and resentful of the tasks. Accordingly, the forthcoming study focuses on the dimensions and aspects of desirable social interactions at various levels, including: content of interactions, environment, tools, and the prevailing space. The study also examines the views of officials and custodians as the policy makers and organizers of a desired pilgrimage, the crew as the service-giving agents, pilgrimage scholars, and pilgrims as the performers of pilgrimage based on the etiquette for pilgrimage in the holy Razavi Shrine to determine the etiquette of pilgrimage to the Imam (AS) to describe desirable pilgrimages to avoid unpleasant performance that are sometimes seen during pilgrimages. The study answers these questions: What are the requirements and etiquette of pilgrimage? What are the characteristics of the etiquette of presence in the Shrine of the Infallible Imam (AS)? What effects do environmental conditions have on the realization of the etiquette? What are the duties of the custodians of the shrines in this regard? The findings of the study were organized in six categories: the contexts and fields of the etiquette, the responsibility of the custodians for the realization of the etiquette, the etiquette of the crews’ presence, the etiquette of the pilgrims’ presence, the conditions intervening in the realization of the etiquette, and the effects of the presence etiquette. Finally, the model for the realization of the etiquette was analyzed at the level of the interactions with the aforementioned individuals.