Abstract:
از آنجا که افراد با ویژگیهای شخصیتی متفاوت، اقدامات متفاوتی برای حضور در طرحهای معرفیشده از سوی آموزش و پرورش و بهخصوص طرح جابر بن حیان از خود نشان میدهند، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه ویژگیهای شخصیتی دو گروه معلمان ابتدایی مشارکتکننده در طرح جابر و بدونمشارکت در طرح جابر در شهرستان زاوه در سال تحصیلی 1400-1399 بود. روش پژوهش حاضر، توصیفی از نوع علی-مقایسهای است. جامعه آماری شامل 320 نفر از معلمان ابتدایی شهرستان زاوه بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس، 104 نفر از آنها انتخاب شدند (61 نفر افرادی که در طرح جابر مشارکت داشتند و 43 نفر افرادی که در طرح جابر مشارکت نداشتند) که به دلیل وجود کرونا و عدم حضور معلمان در مدارس از طریق پرسشنامه آنلاین و شبکههای اجتماعی واتساپ و تلگرام ارزیابی شدند. در این پژوهش، شرکتکنندگان پرسشنامه شخصیت مککری و کاستا(1975) را تکمیل نمودند. برای تحلیل یافتهها از روشهای آمار توصیفی و آزمون t برای دو گروه مستقل با استفاده از نرمافزار SPSS ویراست 24 استفاده شده است. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که از لحاظ ویژگیهای شخصیتی، میزان برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی معلمان مشارکتکننده در طرح جابر بیشتر از میزان برونگرایی، توافقجویی و وظیفهشناسی در معلمانی است که در طرح جابر شرکت نداشتهاند. با توجه به اینکه ویژگیهای شخصیتی بهعنوان عامل مهم و تأثیرگذار در مشارکت معلمان در طرحهای پیشنهادی آموزش و پرورش محسوب میشوند، بنابراین توجه به این ویژگیها برای درک این موضوع ضروری به نظر میرسد.
Because people with different personality traits display different decisions to participate in projects introduced by the ministry of education and especially Jaber project, the aim of the present study was the comparison of the personality traits of two groups of participating and non-participating primary school teachers in Jaber project during 1399-1400 in Zaveh city. The method of the present research was descriptive and causal-comparative. The statistical population consisted of 320 primary school teachers from whom 104 teachers were selected as the sample of the study based on the availability principle (61 participating and 43 non-participating in the Jaber project). Due to the Corona virus problem and the absence of teachers in schools, data were collected through WhatsApp and Telegram social networks. In this study, participants completed the personality questionnaire developed by McCray and Costa (1975). To analyze the findings, descriptive statistics and independent samples T-test via SPSS software version 24. The results of the study showed that in terms of personality traits of extraversion, agreeableness and conscientiousness, there was a significant difference between the participating and non-participating teachers in Jaber project. Considering that personality traits are considered as important and influential factors in teachers' participation in the proposed projects, paying attention to these traits can be necessary to understand this issue.
Machine summary:
زیرا هدف تعلیم و تربیت پژوهشمحور، توسعه مهارتهایی مانند خودانعکاسی، تفکر انتقادی، توانایی پژوهش مستقل، توانایی بر عهده گرفتن یادگیری مستقل، رشد فکری و در یک کلمه تربیت دانشآموز پژوهنده است (اسپروکن اسمی 4 r"/>r"/>، 2010 5 illis"/>illis"/> (1998) با تعریفی کامل و جامع از دانشآموز پژوهنده، آنها را افرادی محقق با افکاری هدفمند و کنترلشده میدانند که با توسعه ادراک بیشتر، استفاده فکورانه از شرایط و اطلاعات شناختهشده موجود، انجام تحقیقات کاربردی و افزایش تواناییهای پژوهشی خود میتوانند اطلاعات جدید و ناشناخته Shore Boomer Atweh & Burton Spronken‐Smith & Walker Patrick & Willis از طرفی، طی سالیان اخیر، متخصصان تعلیم و تربیت یکی از شرایط لازم برای رشد و توسعه کشور را ارج نهادن به عناصر پژوهش محور در برنامه درسی دانستهاند؛ چنانچه در برنامه چهارم توسعه تغییر رویکرد نظام آموزشی از حافظهگرایی به پژوهشمحوری تغییر یافته است و در مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش لزوم توجه به برنامه درسی متناسب با رویکرد دانشآموز پژوهنده بهعنوان یک هدف اساسی بیانشده است (صمدی، مهماندوست قمصری، 1390) و معلمان نیز باید دانشآموزان را به انجام این طرحها تشویق کنند.
ماگان، مهتا، ساروتام، یاداو 3 y"/>y"/> (2014) پژوهشی بر روی ویژگیهای معلمان انجام دادند و نشان دادند که ویژگی شخصیتی وظیفهشناسی میتواند با صفاتی همچون شایستگی، خودنظمدهی، پیشرفت، وظیفهشناسی توصیف شود و افزایش در این ویژگی همراه با افزایش سن، نشاندهنده ارزشهای اجتماعی و اخلاقی، تعادل در رفتار و روابط سالمتر و صحیحتر اس 4 Scott"/>Scott"/> (2013) نیز در مطالعهای تحت عنوان «یادگیری پژوهش- محور: مروری بر ادبیات پژوهش» دریافتند که رویکردهای پژوهش- محور تأثیر مثبتی بر توانایی دانشآموزان برای درک رویهها و مفاهی 5 Stripling"/>Stripling"/> (2009) نیز بعد از پژوهشهای انجامشده، مراحل مدل پژوهش_محور خود را ارتباط، تعجب، بررسی، س Şentürk & Çamlıyer Nuangchalerm Magan, Mehta, Sarvottam, Yadav, & Pandey Friesen & Scott Stripling انعکاس عنوان کردند.