Abstract:
هدف از این مقاله، تحلیل برنامه درسی کارورزی رشته زبان و ادبیات فارسی با درنظر گرفتن مهارت نومعلمان در طراحیهای آموزشی نگارش است. برای رسیدن به مقصود، از روش پژوهش کیفی با ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته و متن گزارشهای کارورزان استفاده شد. نمونهگیری به صورت هدفمند بود. شرکتکنندگان، 8 نفر از نومعلمان دختر (دانشجویان ورودی سال 91 و 92 مرکز آموزش عالی شهید باهنر دانشگاه فرهنگیان تهران) بودند. ابتدا متن مصاحبهها، پیاده و دادهها استخراج شد؛ از گزارش کارورزان نیز دادهها خارج گردید. سپس مجموعۀ اطلاعات، با روش تحلیل محتوای مضمونی بررسی شدند. یافتههای گردآوری شده از منابع اطلاعرسان، بهگونهای در نظر گرفته شد که در سطح محتوا و سطح مهارتهای حرفهای و در ترکیب این دو سطح، قابل تفکیک باشند. نتایج این پژوهش نشان داد دانشجویان زبان و ادبیات فارسی، در دوره کارورزی توجه و علاقه اندکی به طراحی موضوع نگارش داشتند. همچنین آنها در طول دوره کارورزی، در طراحیهای آموزشی مبحث نگارش، کاملاً به شایستگیهای لازم نرسیدند. دلایل مختلفی برای آن میتوان ذکر کرد. در برنامه درسی رشته: کاربردی نبودن برخی واحدهای درسی، ناهماهنگی فرآیند درسی با دروس آموزشی مدارس و نامناسب بودن شیوه و راهبرد آموزشی دروس. در برنامه درسی کارورزی: نارسایی فعالیتهای آموزشی، نپرداختن به دانشها و روشهای متناسب با تدریس این موضوع درسی و در طراحی آموزشی مباحث نگارشی: ضعف در سازماندهی مراحل طراحی، عدم تسلط دانشجو برتلفیق دانش محتوایی و مهارت تدریس، کمتوجهی دانشجویان به طراحی و اختصاص زمانی کوتاه برای شناخت مسایل حوزه نگارش میباشد.
The purpose of this article is to analyze the Persian language and literature internship curriculum by considering students' skills in writing educational designs. To achieve the goal, the qualitative research method was used with semi-structured interview tools and the text of the interns' reports. Sampling was purposeful. Participants were eight female theachers entering the Shahid Bahonar Higher Education Center in Farhangian University in Tehran in 91 and 92. First the text of the interviews, the transcripts and the data were extracted; Data were also removed from the interns' report, then, the data set was analyzed by thematic content analysis method. Findings collected from information sources were considered to be separable in terms of content and level of professional skills, and in the combination of these two levels. The results of this study show that during the internship, the students in question in writing educational designs on the subject of writing, did not fully meet the required competencies, various reasons for it can be mentioned: Course with school courses, and inappropriate teaching methods and strategies; i n the internship curriculum: failure of educational activities, failure to address the knowledge and methods appropriate to the teaching of this subject; And in educational design writing topics: weakness in organizing the design process.
Machine summary:
تحلیل مهارت نگارش در نومعلمان رشته زبان و ادبیات فارسی مطالعه موردی: برنامه کارورزی دانشگاه فرهنگیان ژیلا دهبزرگی1، خدیجه صفرنواده2 و زهرا کرمی3* Analysis of writing skills in theachers of Persian language and literature Case Study:Farhangian University Internship Program Jila Dehbozorgi1, Khadijeh Safarnavadeh 2 and Zahra Karami3* تاریخ دریافت: 09/09/1399 چکيده .
در برنامه درسی کارورزی: نارسایی فعالیتهای آموزشی، نپرداختن به دانشها و روشهای متناسب با تدریس این موضوع درسی و در طراحی آموزشی مباحث نگارشی: ضعف در سازماندهی مراحل طراحی، عدم تسلط دانشجو برتلفیق دانش محتوایی و مهارت تدریس، کمتوجهی دانشجویان به طراحی و اختصاص زمانی کوتاه برای شناخت مسایل حوزه نگارش میباشد.
از آنجاکه میزان صلاحیت، کارآمدی، تسلط حرفهای و تخصصی معلم، تعیینکننده کیفیت فرایند یاددهی–یادگیری است و از مهمترین عوامل مؤثر در رشد و توسعه کیفی آموزشی است، برای دستیابی به این رشد آموزشی، باید برنامه درسی کارورزی رشته زبان و ادبیات فارسی که ارتقای شایستگیها و اثربخشی تدریس در تمرین معلمی دو دوره اول و دوم متوسطه در گروه آن است (برنامه درسی کارشناسی آموزش زبان و ادبیات فارسی، ۱۳۹۵)، در عمل به اجرا درآید.
پرسش اساسی که در اینجا مطرح میشود این است که چرا نومعلمانی که از دانشگاه فرهنگیان فارغالتحصیل شدهاند در طول دوره کارورزی در طراحیهای آموزشی مبحث نگارش، به شایستگیهای لازم نرسیدهاند؟ برای تحقق هدف پژوهش، پرسشهای فرعی مطرح میشود، اینکه: دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان، در طراحیهای آموزشی خود، چقدر به موضوع مهم نگارش توجه نشان دادهاند؟ دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در طراحیهای آموزشی نگارش، از چه راهبردهای آموزشی و فعالیتهای یادگیری و یاددهی استفاده کردهاند؟ و برای طراحی آموزشی موضوعات نگارش، نیازهای برنامۀ درسی کارورزی که باید مورد توجه قرار گیرد، چیست؟ روش پژوهش روش این پژوهش، پژوهش موردی از انواع پژوهشهای کیفی است.