Abstract:
این پژوهش، با هدف آزمون رابطۀ علی بین فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلم با هیجانهای تدریس معلمان صورت پذیرفت. بدین منظور از جامعۀ آماری پژوهش، 310 معلم (155 مرد و 155 زن) از پایه ششم دبستانهای یزد در سال تحصیلی 99-1398 به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند و به پرسشنامۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی- اجتماعی معلمان (کارکنان دپارتمان آموزشی، 2014) و هیجانهای تدریس معلم (TES) (فرنزل و همکاران، 2016) پاسخ دادند. نتایج تحلیل مدل معادلات ساختاری با استفاده از دادههای تجربی، نشان داد هیجانهای تدریس معلم بهطور مستقیم از متغیرهای برونزاد فعالیت اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی معلم تأثیر میپذیرند. نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارتهای هیجانی-اجتماعی هستند و از عهدۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس برمیآیند، هیجانهای مثبت بیشتری را تجربه میکنند و در نتیجه رابطۀ مثبتی با دانشآموزان خود دارند. بنابراین برای ارتقای هیجانهای مثبت و تنظیم هیجانهای منفی، معلمان به فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجتماعی در برقراری رابطه مؤثر با دانشآموزان و کنترل موقعیتهای استرسزا نیاز دارند.
This study aimed to test the causal relationship between social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills with teachers' emotions. For this purpose, 310 teachers (155 males and 155 females) from the sixth grade of Yazd elementary schools were selected based on cluster random sampling in the academic year of 2019-2020. They responded to the questionnaire of social practices of teaching and socio-emotional skills of teachers (Department of Education staff, 2014) and teachers' emotions (TES) (Frenzel et al., 2016). The results of the structural equation model analysis using empirical data showed that teachers 'emotions directly influences the exogenous variables of social practices of teaching and teacher's socio-emotional skills. The results of the research indicate that teachers who have socio-emotional skills and are involved with teaching social activities, experience the intense emotions and have a positive relationship with their students. The results also showed that teachers have socio-emotional skills, experience more positive emotions and have positive relationship with their students. Therefore, teachers need social practices of teaching and socio-emotional skills to boost their positive emotions and control their negative emotions.
Machine summary:
نتایج پژوهش حاکی از آن است که معلمانی که دارای مهارتهای هیجانی-اجتماعی هستند و از عهدۀ فعالیتهای اجتماعی تدریس برمیآیند، هیجانهای مثبت بیشتری را تجربه میکنند و در نتیجه رابطۀ مثبتی با دانشآموزان خود دارند.
همچنین با توجه به اینکه هیجانه Hargreaves Schutz & Lanehart Smith & Lazarus Chang Cross & Hong Yin & Lee Hagenaar & Volet Saunders Lee, Huang, Law & Wang Taxer & Frenzel دانشآموزان (چانگ، 2013؛ برزگر، حسینی و ساداتی، 2018) و تغییرات آموزش و پرورش (دی 1 ، 2011) اثرگذار است، توجه به هیجانها در معلمان اهمیت بیشتری مییابد.
با توجه به نقش عمومی روانشناسی در مورد اثرات هیجانها بر روی رفتار (برای مثال روانشناسی مثبتگرا و تحقیق در مورد وضع روانی) و با توجه به ادعاهای مرتبط با اینکه هیجانهای معلم با کیفیت آموزش در ارتباط است (فرنزل، 2014؛ ساتن و ویتلی، 2003) اعتقاد بر این است که یک ارتباط نظاممند بین فعالیتهای اجتماعی تدریس و مهارتهای هیجانی-اجت Day Torquati & Raffaelli Frenzel, Goetz, Stephens & Jacob Emmer Fredrickson Sutton & Wheatley هیجانهای تدریس معلمان وجود دارد.
اگرچه طی سالیا Brackett, Floman, Ashton James, Cherkasskiy & Salovey Payton, Weissberg, Durlak, Dymnicki, Taylor, Schellinger & Pachan Gross Zins & Elias Selman Gresham & Elliott مربوط به آموزشهای هیجانی و اجتماعی و دستاوردهای مثبت آن به منزله پدیدهای تجملی، عاملی بیاهمیت و فاقد مبنای علمی از دید محققان- خاصه متخصصان تعلیم و تربیت- نادیده انگاشته شده بود، در چند سال اخیر، پیوندهای درونی مهارتهای شناختی، هیجانی و رفتاری کاملاً به رسمیت شناخته شده و مورد اقبال واقع شده است.