Abstract:
هدف: هدف پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای روانشناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی بود. روش: پژوهش با رویکرد کیفی به شیوه مطالعۀ مروری نظاممند انجام شد. بدین منظور منابع مرتبط با حوزۀ پژوهش از پایگاههای اطلاعاتی معتبر (الزویر، اسکپوس، پروکوئست، اریک، امرالد، اشپرینگر) و با استفاده از کلیدواژههای مناسب جستجو شد. یافتهها: پس از بررسی منابع علمی، 480 منبع مرتبط با موضوع تحقیق و بر اساس معیارهای مشخص شناسایی و سپس، پس از بررسی موضوع پژوهش، چکیده و محتوای آنها درنهایت، 58 مقاله، انتخاب و مورد تحلیل نهایی قرار گرفت؛ درنهایت، تحلیل یافتهها منجر به شناسایی 75 مفهوم شد که پس از بررسی ارتباط مفهومی و محتوایی در قالب 9 مقوله و درنهایت 5 مؤلفه طبقهبندی شد . نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داده است که مؤلفههای روانشناختی مرتبط با موفقیت دانشجویان در محیط یادگیری ترکیبی شامل؛ راهبردها و مؤلفههای هیجانی-انگیزشی (احساسات مثبت و باورهای انگیزشی)، ارتباطی (پیوند جویی، مهارتهای برقراری ارتباط) شناختی (تفکر سطح بالا و درگیری تحصیلی)، فراشناختی (خود مدیریتی در یادگیری و خودآگاهی نسبت به یادگیری) و شخصیت هستند که از این میان نقش مؤلفهها و راهبردهای هیجانی-انگیزشی و پسازآن با اختلاف اندکی مؤلفههای فراشناختی از سایرین پررنگتر بوده است.
This study aimed to identify the psychological component related to student success in a blended learning environment. The research was conducted with a qualitative approach, by documentary analysis and meta-synthesis method. To achieve the purpose of the study, based on Sandlowski and Barroso's seven steps model, a systematic and extensive review of the research background was performed. For this purpose, resources were searched from databases (Elsevier, Scopus, ProQuest, Eric, Emerald, Springer) and related keywords. After reviewing 480 articles of theoretical and research sources related to the research topic and based on specific criteria, and after removing unrelated articles, a complete review of the remaining 58 studies was conducted. The systematic review of the research background led to identifying five components, nine concepts and 75 codes. Furthermore, Meta-synthesis findings showed; Psychological components of students to succeed in the blended learning environment at the university include; Emotional strategies and components (positive emotions and motivational beliefs), Communication (link resources, communication skills), cognitive (high-level thinking and academic engagement), metacognitive (self-management in learning and self-awareness of learning) and personality, that among them, the roles of emotional and metacognitive strategies and components are more important than others.
Machine summary:
به طور خلاصه و براساس آنچه پيش تر به آن اشاره شد، مهارت هاي مورد نياز فراگيران به عنوان مهم ترين عوامل موفقيت در اجراي يادگيري ترکيبي و محور اصلي نظام ياددهي-يادگيري (آزاد ديسفاني، کارشکي، امين يزدي و عبدخدايي، ١٣٩٩؛ سعيد، ١٣٩٨؛ ميرمقتدايي و احمدي، ١٣٩٨؛ نجفي، ١٣٩٨؛ دارماوان ، ليناواتي، ويراستوتي، نيلاکوسماواتي و رهارجا، ٢٠٢١؛ جاست ، جاسن ، راثن و مارتارلي، ٢٠٢١؛ تمپيلار، ٢٠٢٠؛ آنتوني سامي، کو و هيو، ٢٠٢٠؛ آسارتا و اشميت ، ٢٠٢٠؛ آنتوني و همکاران ، ٢٠٢٠؛ راميرز آريلانو، بوري ريز و هرناندزسيمون ، ٢٠١٩؛ آنتوني و همکاران ، ٢٠١٩؛ ناميسووا و همکاران ، ٢٠١٩؛ جونز و شارما، ٢٠١٩؛ هالورسون و گراهام ، ٢٠١٩) توجه برخي از محققان را به خود جلب کرده است و به مواردي مانند مهارت هاي فني و رايانه اي (الآيد و التيت ، ٢٠٢١؛ هانگ ، ٢٠٢١؛ عجم ، جعفريثاني، مهرام و آهنچيان ، ١٣٩٢)، انگيزش و نگرش به يادگيري ترکيبي (آنتوني سامي، کو و هيو، ٢٠٢٠؛ ارجمند و صيف ، ١٣٩٥)، شايستگي يادگيري مستقل (الآيد و التيت ،٢٠٢١)، راهبردهاي يادگيري خودتنظيمي (بهري، ايدريس ، مويس ، آريفودين و فيکري، ٢٠٢١؛ آزادديسفاني و همکاران ، ١٣٩٩)، مهارت تفکر انتقادي (سوکما و پرياتما، ٢٠٢١؛ سيکاواتي و نصرالدين ، ٢٠٢١؛ راميرز آريلانو، بوري ريز و هرناندزسيمون ، ٢٠١٩)، مهارت تعامل و ارتباط بين فردي (الآيد و التيت ، ٢٠٢١؛ وونگ ، ٢٠١٩؛ عجم ، ١٣٩٤) و...