Abstract:
ترویج علم از مباحث نوینی است که در سالهای اخیر توجه زیادی به آن معطوف شده است. ترویج علم تلاش برای انعکاس اندیشههای علمی به روشی است که تمام افراد بتوانند مفاهیم اساسی یک علم را درک کنند به عبارت دیگر فهم عامه از علم را ترویج علم مینامند به عبارتی ترویج علم آسانسازی ادبیات علمی برای افرادی است که یا توانایی درک مفاهیم علمی را ندارند و یا دسترسی به مفاهیم اولیه علمی برایشان میسر نیست. هدف اولیه ترویج علم افزایش درک عامه از علم است. در حال حاضر کشورهای مختلف برای کارآمد ساختن سیاستهای خود در حوزه ترویج علم، به اصلاح مقررات و اسناد مربوط به ترویج علم روی آوردهاند.
نظر به تجربه کشور طی سالهای اخیر و روند نه چندان سریع دستاوردهای علمی به عرصه اقتصادی و عمومی جامعه و همچنین وجود فاصله میان صاحبان علم و جامعه، «آگاهسازی» به عنوان یکی از اقدامهای اساسی و الزامهای پایه برای دستیابی به حد قابل قبولی از موفقیت در عرصه ترویج علم مطرح شد. بنابراین، بر آن شدیم با هدف «تبیین مفاهیم مرتبط با ترویج علم، مدلها و الگوهای ترویج علم و تحلیل موقعیت و وضعیت ترویج علم در ایران و به تبع آن تدوین نظام ترویج علم در ایران» بسته آگاهسازی با عنوان «بسته برنامههای مربوط به آگاهسازی در خصوص ترویج علم و نقشه جامع علمی کشور» تهیه کنیم.
در این راستا علاوه بر هدف فوقالذکر، بستۀ برنامههای مربوط به آگاهسازی در خصوص ترویج علم و نقشه جامع علمی کشور درصدد است کلیه گروههای جامعه در امر ترویج علم را در این پروسه دخیل سازد و به این سوال پاسخ دهد که «مهمترین رکن در تدوین برنامههای مربوط بهآگاهسازی در خصوص ترویج علم و نقشه جامع علمی کشور چیست؟»
این بسته بر آن است با حرکت از رویکرد برگزاری موردی برنامهها و همچنین جذب منابع برای برگزاری رویدادها، به فرهنگسازی علمی و ترغیب جامعه و سیاستگذاران برای ورود به این عرصه با تکیه بر نوآوری و تغییر در نگرش عموم مردم و سیاستگذاران را دنبال کند و با جهتدهی سیاستگذاران، برای ورود فعالانه و مؤثر به فضای خلاقانه ترویج علم تلاش میکند در باورها، رفتارها و جلب مشارکت علمی جامعه تغییر ایجاد کند.
استفاده حداکثری از تمامی ظرفیتهای علمی- ترویجی کشور و ارائه راهکار برای تسهیل فرایند توانمندسازی دستاندرکاران حوزه ترویج علم از مهمترین ابزارهای پیشنهادی این بسته برای نیل به اهدافی است که اصولاً برای تحقق آنها چنین برنامهای به رشته تحریر درآمده است.
تحقق اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در دستیابی به جایگاه برتر علمی در سطح منطقه و جهانی، گذار از وضعیت فعلی جامعه در خصوص باورهای علمی و به تبع آن جهش به سوی جامعهای علمی، نیازمند تحولی اساسی در کلیه ساختارهای علمی- ترویجی است. این بسته به ارائه چشمانداز و ارزشها، اهداف، گروههای مخاطب، نتایج مورد انتظار و سیاستهای کلی اجرایی این عرصه و چالشهای نظام ترویج علم در ایران پرداخته است.
Science popularization is one of the new topics which has captured a lot of interest in recent years. Science popularization is an attempt to reflect scientific thoughts to enable the general public to comprehend the essential concepts of a particular science. In other words, the general public understanding of science is called Science Popularization. Science popularization in a sense is facilitating the comprehension of scientific literature for the people who either are incapable of scientific concepts or do not have access to the preliminary scientific concepts. The primary aim of science popularization is increasing the comprehension of general public about the science. Currently, many countries are reforming the regulations and documents related to the science popularization in order to make their policies concerning science popularization more effective. Considering the experience of our country in recent years and the slow process of incorporating scientific achievements into economic and public spheres and the gap between scientists and the society, the Center for the Scientific Policies of the Country has come to the conclusion that developing plans for science popularization is one of the essential and basic requirements to reach an acceptable base for success in the area of science popularization. As a result, this center has decided to prepare the package of science popularization plan entitled “Science popularization plans package within the framework of the comprehensive scientific road map of the country” with the aim of “explaining concepts related to the science popularization, Models and Patterns of science popularization and the analysis of the situation and status of science popularization as well as preparing the science popularization system in Iran”. In this regard, in addition to the above-mentioned aim, the Science popularization plans package within the framework of the comprehensive scientific road map of the country, is attempting to involve all groups in society in this process and respond to the following question: “Is Science popularization plans package within the framework of the comprehensive scientific road map of the country, possible?” This package is trying to leave the approach of occasional convening of plans and absorbing resources for these events, and arrive at scientific acculturation and persuading the public and policy-makers to enter in this sphere with emphasis on innovation and change in the perception of general public and policy-makers and by offering direction to policy-makers and by pursuing an active and effective approach regarding science popularization is trying to transform beliefs, behaviours, and the scientific participation in society. Maximum utilization of science popularization capacity of the country and proposing an approach for facilitating the process of empowering those who are involved in science popularization is one of the most important instruments this package offers, and this package has been introduced in order to attain this goal. Actualization of Iran’s goals in reaching a higher scientific status at regional and international levels, the transition from the current situation of the society concerning scientific beliefs and the leap toward a scientific society which will follow, requires a substantial transformation in all of the scientific popularization structures. This package includes six programs for science popularization. It has also offered the vision, values, aims, targeted Groups, and has analyzed the expected results, the overall implementation policies, and the challenges facing the science popularization system of Iran.
Machine summary:
در اين راستا علاوه بر هدف فوق الذکر، بستۀ برنامه هاي مربوط به آگاه سازي در خصوص تـرويج علـم و نقشـه جامع علمي کشور درصدد است کليه گروه هاي جامعه در امر ترويج علم را در اين پروسه دخيل سـازد و بـه ايـن سوال پاسخ دهد که «مهم ترين رکن در تدوين برنامه هاي مربوط به آگاه سازي در خصـوص تـرويج علـم و نقشـه جامع علمي کشور چيست ؟» اين بسته بر آن است با حرکت از رويکرد برگزاري موردي برنامه هـا و همچنـين جـذب منـابع بـراي برگـزاري رويدادها، به فرهنگ سازي علمي و ترغيب جامعه و سياست گذاران براي ورود به اين عرصه با تکيه بـر نـوآوري و تغيير در نگرش عموم مردم و سياست گذاران را دنبال کند و با جهت دهي سياسـت گـذاران ، بـراي ورود فعالانـه و مؤثر به فضاي خلاقانه ترويج علم تلاش مي کند در باورها، رفتارها و جلب مشارکت علمي جامعه تغيير ايجاد کند.
در مجموع مي توان خاطرنشان ساخت که بر اساس راهبرد کلان شماره ٢ نقشه جامع علمي کشور، در اين پروژه برنامه هاي اجرايي ارائه خواهد شد که طي آن امکان استفاده از هر يک از راهبردهاي ملي براي تدوين بسته آگاه سازي در خصوص ترويج علم قابليت اجرا داشته باشد.
رصد و مطالعه سياست هاي ملي ترويج علم موجود در کشورهاي G٨، D٨، هند و چين ، منصور وصالي و همکاران ، مرکز تحقيقات سياست علمي کشور، ١٣٨٦ با هدف نشان دادن يک سوژه مهم براي سياست گذاري انديشمندانه و پي ريزي زيرساخت و ساختار مناسـب ايـن طرح اجرا شده است که به نهادينه شدن فرهنگ علمي در کشورمان کمک کند.