Abstract:
در بیان حقیقت جسم آخروی, قائلان به معاد جسمانی بر دو دستهاند؛ عدهای معاد با جسم عنصری
را ممکن و واقع میدانند. ولی برخی معاد با جچسم عنصری را محال دانسته, به جسم مشالی قائل
شدهاند. برای تصویر معاد جسمانی با جسم عنصری یکی از این دو امر باید اثبات شود: «امکان
تناسخ» و «بقای جسم عنصری». کسانی که به امکان تناسخ قائلاندء برای حل این مسئله با
مشکل خاصی روبهرو نیستند.ء ولی کسانی که تناسخ را محال دانستهاند, برای اثبات چسم عنصری»
به بقای جسم عنصری پس از مرگ قائل شدهاند. درمقابل کسانی که هر دو امر را منکر شدندء جسم
عنصری را در آخرت منکر شده, به جسم مثالی قائّل شدهاند. توجه به نحوه ارتباط نفس و بدن نیز
باید بهطور ویژه توجه شود. درنهایت به این مسئله نیز باید توجه داشت که ادله مطرح در این مسئله
چه اندازه با مدعای مذکور مطابق است. آرائه تصویر آمکانی بر فرض صحت هیچگاه بهمعنای آثبات
وقوع تصویر ذکرشده نیست.
In their statement about the hereafter body, those who believe in bodily
resurrection are classified into two groups: one group holds that resurrection is
possible through earthy elements but another impossible so they believe in purgatory
body. As to the bodily resurrection through earthy elements, either of the two ought
to be proved: “the possibility of reincarnation” or “the endurance earthy elements”.
Those who believe in reincarnation have no particular problem here, but those do
not must prove the purgatory body theory and its endurance after death. Those who
have denied both reincarnation and the endurance of earthy elements came to
believe in the purgatory body theory. As to this issue, one ought to pay close
attention to the tie between body and mind.
Finally, it must be taken into consideration how far the proposed arguments
correspond to the above claim. The arguments for the possibility of any picture,
granted they are sound and valid, do not mean that the picture will happen.