Abstract:
پژوهش حاضر با هدف بررسی روایی واعتبار مجموعه تکالیف مؤلفهی تغییرپذیری از کارکردهای اجرایی انجام شد. این پژوهش از نوع توصیفی_تحلیلی به روش پیمایشی بود. جامعه آماری شامل افراد سالم ازسنین 16 تا 60 سال و افراد مبتلا به اختلالات بالینی مختلف از شهر کرمان بود. ازاین میان با استفاده ازروش نمونهگیری سهمیهای غیرتصادفی در مرحلهی پایلوت 100 نفر به صورت مقدماتی، 406 نفراز افراد سالم و 74 فرد مبتلا به اختلالات اسکیزوفرنی، افسردگی اساسی، آسیب مغزی و آلزایمر به عنوان حجم نمونه مورد بررسی قرار گرفتند. شرکتکنندگان مجموعه تکالیف مولفهی تغییرپذیری را شامل سه خردهمقیاس رنگ-شکل، انتقال مقوله و عدد-حرف انجام دادند. دادهها با استفاده از آمار توصیفی، انواع روشهای روایی و اعتبار و مانوا، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که مجموعه تکالیف مولفهی تغییرپذیری از روایی و اعتبار مقبولی برخوردار است و بین نمرات افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات بالینی بررسی شده، تفاوت معنادار وجود دارد. بنابراین این مجموعه تکالیف به خوبی میتواند توانایی تغییرپذیری را مورد سنجش قرار داده و بین عملکرد افراد سالم و افراد مبتلا به اختلالات بالینی تمایز قائل شود و در امر تشخیص، درمان، توانبخشی و استعدادیابی مورد استفاده قرار گیرد.
The aim of the current research was to study of validity and reliability of shifting component tasks of executive functions. This research was descriptive-analytical by survey method. The statistical population of the study included normal people from 16 to 60 years old and people with various clinical disorders from the city of Kerman. Among them, using the non-random quota sampling method in the pilot phase, 100 individuals were preliminarily, 406 normal people and 74 people with schizophrenia, major depression, brain injury and Alzheimer's Were examined as a sample size. Participants performed Shifting component tasks including three subscales of Color-Shape, Category Switch and Number-Letter. Data were analyzed using descriptive statistics, different types of validity and reliability and MANOVA. The results showed that the shifting component tasks have acceptable validity and reliability and there is a significant difference between the scores of normal people and the scores of people with clinical disorders. Therefore, this tasks can well assess the ability to Shifting and differentiate between the performance of normal people and people with clinical disorders and be used in diagnosis, treatment, rehabilitation and talent identification.
Machine summary:
(2019 1 executive functions 2 Willoughby 3 Miyake & Friedman 4 updating 5 inhibition 6 shifting 7 Emerson, Witzki, Howerter 8 Fiske & Holmboe پژوهش هاي بسياري نقش کارکردهاي اجرايي را دراختلالات گوناگون بررسي کرده اند و نشان داده اند که نقص در کارکردهاي اجرايي در بسياري از اختلالات دخيل هستند.
نقايص 1 Berberian, GadelhaNatália, Dias, Mecca, Comfort 2 Giraldo-Chica,, Rogers, Damon, Landman & Woodward 3 Cambridge, Knight, Mills, Baune 4 Schmid & Hammar شناختي با استفاده از آزمون هايي که لازم است بيمار تمرکز داشته باشد و مسير توجه را تغيير دهد، مورد شناسايي قرار مي گيرند.
1 de-Regil 2 DeTure & Dickson 3 Lacerda, Santos, Belfort, Neto & Dourado درپژوهش حاضر، فرض بر اين است که مجموعه تکاليف مؤلفه تغييرپذيري ، روايي و اعتبار مقبولي دارد و بين عملکرد افراد سالم و افراد داراي اختلالات باليني اسکيزوفرني ، افسردگي اساسي ، آسيب مغزي و آلزايمر در مجموعه تکاليف مؤلفه تغييرپذيري ، تفاوت معناداري وجود دارد.
ابزار مجموعه تکاليف مؤلفه تغييرپذيري شامل سه خرده مقياس زير است : رنگ -شکل ١: دراين تکليف (مياکه ، امرسون ، پاديلا و آهن ٢، ٢٠٠٤)، از شرکت کنندگان خواسته مي - شود تا دايره ها و مثلث هايي که به رنگ هاي قرمز يا سبز ارائه مي شوند، با حداکثر سرعت و دقتي که 1 Color-Shape 2 Miyake, Emerson, Padilla & Ahn مي توانند طبقه بندي نمايند.
٣٥٠ 1 Freidman, Miyake, Altamirano, Corley 2 Ito, Barthlow, Correll 3 Category Switch 4 Mayr & Kliegl ميلي ثانيه قبل ازکلمه ، سرنخي ظاهر مي شود که نشان مي دهد کدام طبقه بندي به اين کوشش مربوط است .