Abstract:
هدف از پژوهش حاضر ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و رابطه آن با عزتنفس در دانشجویان 25-18 ساله بود. روش پژوهش حاضر ترکیبی، با طرح اکتشافی و مدل تدوین ابزار بود، بنابراین در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی توصیفی و در بخش کمی از روش توصیفی- زمینهیابی استفاده شد. جامعه در بخش کیفی، متخصصان درحوزه روانشناسی و معارفاسلامی بودند که از میان آنها یازده نفر بهصورت هدفمند انتخاب شدند. در بخش کمی جامعه دربرگیرندۀ دانشجویان دانشگاههای استان تهران سال تحصیلی 99-1398 بود و 262 نفر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها در بخش کیفی از مصاحبه نیمهساختاریافته و در بخش کمی از پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و عزتنفس استفاده شد. برای تحلیل دادهها در بخش کیفی از روش کلایزی و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی با کمک نرمافزار AMOS24 استفاده شد. پرسشنامه هویت ایرانی- اسلامی، بر اساس یافتههای بخش کیفی طراحی شد و تحلیل عاملی تأییدی نشان از برازش مطلوب سه عامل هویت ایرانی، هویت اسلامی و هویت ایرانی-اسلامی با دادههای گردآوری شده داشت. اعتبار سه عامل مذکور و کل پرسشنامه با روش آلفای کرونباخ به ترتیب معادل 91 درصد، 96 درصد و 98 درصد و 98 درصد بود. همچنین همبستگی نمره کل پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی با نمره عزتنفس مثبت و معنادار بود. از این پرسشنامه میتوان در فعالیتهای پژوهشی بهمنظور اندازهگیری هویت ایرانی-اسلامی در دانشجویان 25-18 ساله استفاده کرد.
The purpose of this study was to construct and consider the validity and reliability of the Iranian/Islamic Identity Scale and its relationship with the self-esteem of students aged 18-25. The method of this study was mixed research with exploratory sequential design and tool development model. In the qualitative phase, 11 specialists in the field of psychology and Islamic education were selected by the snowball sampling method and in the quantitative phase, 262 students at universities in Tehran province were selected by the available sampling method in the academic 1398-1399. Semi-structured interviews were used to collect data in the qualitative stage and the Iranian/Islamic identity and self-esteem questionnaire was used in the quantitative stage. For data analysis of, qualitative method, Colaizzi’s method was used in the qualitative stage and the confirmatory factor analysis method was used in the quantitative stage with the help of AMOS24 software. First, the Iranian/Islamic identity questionnaire was designed based on the findings of the qualitative section. Confirmatory factor analysis showed that the three factors of Iranian identity, Islamic identity, and Iranian/Islamic identity fit well with the collected data. The reliability of the three factors and the whole questionnaire with Cronbach's alpha method was 91%, 96%, 98%, and 98%, respectively. Also, the correlation of the total score of the Iranian/Islamic identity questionnaire with the self-esteem score was positive and significant. This questionnaire can be used in research activities to measure the Iranian/Islamic identity of students aged 18-25
Machine summary:
ساخت و بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و رابطه آن با عزتنفس در دانشجویان 25-18 ساله 1 نوع مقاله: پژوهشی E-mail: rashedi2020@gmail.
همچنین گسترش نگرش ایدئولوژی سکورالیستی در بین جوانان که ارزشهای دینی را از شئون زندگی اجتماعی آنها جدا میداند، منجر به تعلیق و سردرگمی آنها در امر هویتیابی شده و هویت فرد را در مواجهه با دنیای مدرنیته و جهانی دچار بحران میکند (ماهروزاده، 1392: 139) و این امر ضرورت تقویت هویت ایرانی-اسلامی جوانان را بیشازپیش آشکار میسازد؛ بنابراین با توجه به اهمیت موضوع و عدم طراحی ابزاری استاندارد بهمنظور سنجش هویت ایرانی-اسلامی جوانان، هدف اصلی این پژوهش ساخت، رواسازی و اعتباریابی پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی و بررسی رابطه آن با عزتنفس در دانشجویان 25-18 ساله است.
در ادامه بهمنظور پاسخ به سؤال اول پژوهش مبنی بر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هویت ایرانی- اسلامی بر اساس دادههای حاصل از بخش کیفی در جدول 1 میانگین، انحراف استاندارد، چولگی و کشیدگی هر یک از گویههای پرسشنامه هویت ایرانی-اسلامی نشان داده شده است.
همچنان که جدول 7 نشان میدهد؛ هر یک از عاملهای مقیاس هویت ایرانی-اسلامی و نمره کل آن بهصورت مثبت و در سطح معناداری (01/0p بحث و تفسیر یافتهها این تحقیق با هدف ساخت و بررسی روایی و اعتبار پرسشنامه هویت ایرانی- اسلامی و رابطه آن با عزتنفس در دانشجویان 25-18 ساله انجام شد.
(1965); Society and the adolescent self-image, Princeton university press.