Abstract:
یکی از ملاحظاتی که میتواند در برنامهریزی تولید ادغامی لحاظ شود؛ ترجیحات مدیریتی است که در مقاله حاضر، ضمن درنظرگیری آن، رویکردی پیشنهاد شده که در یک شرکت تولیدکننده شیرهای گاز طراحی و پیادهسازی شده است. در فاز اول از رویکرد پیشنهادی، ملاحظات موردنظر مدیریت و ترجیحات تولید محصولات مختلف با استفاده از یک روش تصمیمگیری چندشاخصه تعیین شده و به عنوان ورودی به فاز دوم وارد میشوند. با توجه به تفاوت ماهیت و بعد شاخصها، در فاز اول از یک روش غلبه نسبی استفاده شده است. در فاز دوم، با درنظرگیری نیازهای شرکت مورد بررسی، مدل بهینهسازی چندهدفه خطی عددصحیح مختلط به صورت قطعی طراحی شده که علاوه بر تابع هدف بیشینهسازی سود، ترجیحات تولیدی را نیز در انتخاب محصولات اعمال نموده و تابع هدف سوم بر کمینهسازی محصولات نیمهساخته متمرکز است. برای حل مدل چندهدفه، از روش محدودیت حدی تقویتشده استفاده گردیده که مجموعهای از جوابهای کارا ایجاد مینماید و تصمیمگیرنده قادر خواهد بود با تبادل بین سه تابع هدف، مناسبترین جواب موردنظر خود را انتخاب نماید. به عنوان مثال، مدیران ارشد متوجه خواهند شد تا چه اندازه از مقدار بهینه سود فاصله گرفته و در مقابل ترجیحات تولیدی را تامین یا محصولات نیمهساخته را کاهش دهند. مقایسه نتایج عددی ارایه شده با مقادیر واقعی عملیاتی سازمان نشان داد که با بهکارگیری مدل برنامهریزی تولید ادغامی پیشنهادی در نمونه موردی، میزان سود کارخانه به میزان 33% ، مطلوبیت تولید خانواده محصولات 28% و کالای نیمه ساخته 56% بهبود داده شدهاند.
Aggregate production planning is a multi-objective problem which is influenced by managerial preferences which is rarely considered with these preferences in many researches. In this paper, a multi-product multi-objective aggregate-production-planning model has been proposed and implemented in an industrial ball-valves manufacturing company. In the first phase, preferences of various product groups have been determined via a multiple-attribute-decision-making method which is used as an input for the second phase. To do this, one of the outranking methods has been used because of the variety in the dimension and the nature of different attributes. In the second phase, a deterministic multi-objective mixed-integer mathematical model has been designed considering the needs of the company. This model not only concentrates on the benefits, but also considers the preferences of the products. The third objective function is decreasing work in process. To solve this model, ϵ-constraint method has been used leading to a set of Pareto-optimal solutions, enabling the decision-maker to choose the best solution by trading off between the three objective functions. So top managers are able to decide how to provide product preferences and how to decrease WIP products while the benefits remain reasonable. The results show that using the proposed approach in the case study has improved 35%, 28%, and 56% total benefit, total utility, and WIP products, respectively.
Machine summary:
داسیل وا و همکاران مدل برنامه ریزی تولید ادغامی برای یک کارخانه ی مصالح سـاختمانی ارایه داده اند که تعداد هر نوع کارگر، تعداد ساعات اضافه کاری، سطح موجودی بـرای هـر خانواده محصول و سطوح برون سپاری به منظور برآورد تقاضای پیش بینیشده را برای یک دوره دوازده ماهه تعیین نموده است (٢٠٠٦ ,.
در پایـان ایـن تکرارهـا، معیارهـای زیـر بـرای انـدازه گیـری مطلوبیت تولید هر خانواده از محصول انتخاب شدند: کم بودن زمان استاندارد تولیدی سهولت در ماشین کاری قطعات سهولت در مونتاژ میزان مصرف انرژی تعداد مرجوعیهای ایستگاه تست وجود گواهینامه های استاندارد کیفی سهولت تامین مواد اولیه از تامین کنندگان تقاضای سالانه پس از مشخص شدن شاخص های مختلف در گام قبلی، در قالب پرسش نامه هـای جداگانـه از مدیران ارشد خواسته شد که با انجام مقایسات زوجی، نسبت به تعیـین نمـرات نسـبی هـر خانواده محصول اقدام نمایند و با استفاده از روش تصمیم گیری گروهی ١ وزنی (به صـورت میانگین هندسی وزن دار)، نمـره تلفیقـی خـانواده i در شـاخص k یعنـی Aik بـا اسـتفاده از نمره ی تعیین شده توسط هر خبره ی r یعنـی airk و بـا اعمـال وزن خبـره یعنـی wr توسـط رابطه (١) به دست آمد (١٩٨٩ ,Saaty): (به تصویر صفحه رجوع شود) شایان ذکر است که مجموع وزن های در نظر گرفتـه شـده بـرای خبرگـان برابـر بـا ١ یعنـی ١=rwr∑ خواهد بود.
نمرات نهایی خانواده محصولات با استفاده از پرامیتی ٢ (به تصویر صفحه رجوع شود) مدل پیشنهادی در این مقالـه ، توسـعه ای بـر مـدل ارایـه شـده توسـط (٢٠١٥ ,Gansterer) است که برخی ایده های جدید بـه آن اضـافه شـده اسـت .