Abstract:
امروزه، آموزش جغرافیا تنها محدود به کلاس و تدریس به روشهای سنتی نیست؛ بلکه تلاش میشود به کمک روشهای جدید یاددهی– یادگیری، آموزش جغرافیا در مدارس و دانشگاهها بر اساس علاقه، امکانات بهروز، استفاده از تکنولوژیهای نوین آموزشی و همچنین بحث مهم به کارگیری بازدیدهای علمی انجام شود تا بتواند نوعی یادگیری عمیق و پایدار را در فراگیران و علاقهمندان به حوزه آموزش جغرافیا ایجاد نماید. هدف تحقیق حاضر بررسی آموزش پایدار جغرافیا در دانشگاه فرهنگیان استان البرز (قطب آموزش جغرافیا در بین دانشگاههای فرهنگیان سراسر کشور)، است. از اینرو، با روش توصیفی- تحلیلی، ضمن تبیین اهمیت بازدیدهای علمی در ارتقای یادگیری دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان استان البرز، تلاش شده است به بررسی نتایج اثرگذار برنامه جامع بازدیدهای علمی رشته جغرافیا بر پایه دروس توزیعی در هشت نیمسال بپردازیم. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که در طول هشت نیمسال آموزش جغرافیا در سطح پردیسهای استان البرز، به طور منظم و مستمر و منطبق با سرفصل دروس، بازدیدهای علمی برنامهریزی و اجرا شده و نتایج اثرگذاری را در فرایند آموزش جغرافیا موجب شده است. این مهم، ضمن کسب رضایت حداکثری در بین دانشجومعلمان، موجب بالا رفتن کیفیت آموزش در دو پردیس استان گردیده و دیدگاههای مسئولان و برنامهریزان دانشگاه را در خصوص این گزاره که «بازدیدهای علمی در دانشگاه فرهنگیان به آموزش پایدار جغرافیا کمک مینماید»، را تحت تأثیر قرار داده و تقویت نموده است.
Geography education in the modern world today is not just about traditional classes and teaching, but with the help of modern teaching-learning methods, geography education is tried in universities and schools based on interest, facilities, use of new technologies and also important discussion of scientific visits, to be able to create deep and sustainable learning in those interested in the field of geography education. The present study has tried to study the effective results of the comprehensive program of the scientific visits in the field of geography based on eight-semester distributed courses. Descriptive findings of the present study indicate that during the eight semesters of geography education on the campuses of Farhangian University of Alborz Province, regular and continuous scientific visits appropriate to the courses while compiling and planning, have been carried out and effective results in the process of teaching geography and while gaining maximum satisfaction among the student teachers of the two campuses has caused an increase in the level of field education in the two campuses and has influenced the views of officials in this regard and the belief that scientific visits to Farhangian University Sustainable geography has greatly strengthened the contribution.
Machine summary:
بازديدهايي که ضمن مشاهده انواع پديده هاي انساني و طبيعي براي دانشجويان علاقه مند به دانش آموزش جغرافيا، يادگيري را به صورت مشاهدة مستقيم ، پايدار و عميق ايجاد کرده و حاصل آن ها تهيه گزارش هاي مبسوط ١٠٠ صفحه اي در هر بازديد علمي و انتشار آن در سطح دانشگاه فرهنگيان و همچنين چاپ در مجلات تخصصي آموزش جغرافيا بوده است .
در اين خصوص تحقيق حاضر هم به دنبال بارز کردن اهدافي است که در بازديدهاي علمي بيشترين نقش را در پايداري يادگيري آموزش جغرافيا ايجاد کرده اند که بر اين اساس مهم ترين اهداف تحقيق عبارت اند از: مشخص ساختن نقش بازديدهاي علمي در آموزش پايدار جغرافياي دانشگاه فرهنگيان استان البرز تعيين سطح کمي و کيفي برنامه هاي اجراشده بسط نتايج مهم علمي بازديدهاي علمي انجام شده در طول ٩ سال گذشته پررنگ جلوه دادن اهميت بازديدهاي علمي در آموزش جغرافيا بررسي ميزان اثرگذاري تدوين برنامه جامع بازديدهاي علمي متخصص آموزش جغرافيا تعيين ميزان پايبندي به تقويم اجرايي برنامه هاي بازديد علمي جغرافيا.
طبق تعريف يونسکو، "آموزش براي توسعه پايدار يک رويکرد آموزشي يا يک فرايند يادگيري متصل بر اصول توسعه پايدار است که با تمامي سطوح و انواع يادگيري مرتبط است و قصد دارد آموزش باکيفيتي را به منظور دست يابي به توسعه انساني پايدار-يادگيري دانستن ، بودن ، زندگي جمعي، اقدام کردن و تحول فردي و اجتماعي - را فراهم کند (٢٠٠٨-Definition of ESD ) بنابراين پيدايش مفهوم هاي توسعه 4- Education for sustainable development 5- Sustainability پايدار و سپس پايداري و گستره ادبيات دانشگاهي و اسناد ملي و بين المللي در مفهوم سازي آن ها و در نقد فرايند توسعه رشد محور (اقتصادي) که دهه ها بر جوامع بشري در قلمرو ملي و بين المللي حکم فرما بوده است ، همگي بيانگر آن است که اين الگوواره (پارادايم ) واپس گرايانه کنوني، پيامدها و خسارت هاي اجتماعي و زيست محيطي فراواني براي اجتماعات بشري پديد آورده است .