Abstract:
برخلاف تصویرسازی رسانه های غربی- صهیونیستی از ساختار دموکراتیک رژیم اسراییل، جامعه این رژیم با گردآوری یهودیان در قالب موجهای مهاجرتی (اسکان اشغالگرانه) بهویژه طی 4 دهه اول آن از اقصی نقاط جهان به فلسطین اشغالی، بهشکل امروزی در آمده است. پرسشهای مقاله این است که گروههای قومی- مذهبی در رژیم صهیونیستی کدامند و از چه جایگاهی در ساختار اجتماعی و حکومتی این رژیم برخوردارند؟ روش پژوهش، توصیفی- تحلیلی و چارچوب نظری آن، نظریه ارتباطات میان فرهنگی و کوره مذاب است. بر اساس یافتههای مقاله میتوان گفت جامعه اسراییل از گروههای قومی و مذهبی متعددی شامل اشکنازیهای سکولار، یهودیان صهیونیست مذهبی، یهودیان مذهبی سفاردیم، یهودیان مذهبی اشکنازی، مهاجران یهودی روستبار، مهاجران یهودی فلاشا و فلسطینیهای ساکن اراضی اشغالی ۱۹۴۸ تشکیل شده است. در این جامعه، صهیونیستهای سکولار و مذهبی بیشترین بهرههای اجتماعی- سیاسی و در مقابل، فلسطینیهای اراضی اشغالی ۱۹۴۸ و یهودیان فلاشا، پایینترین امتیازات سیاسی- اجتماعی را دارند. ناکامی در ادغام یا همسانسازی گروههای متناقض و بعضا متضاد از نظر فرهنگی و قومی- نژادی علیرغم گذشت هفت دهه، نشانگر شکست ایده کوره مذاب و ارتباطات میان فرهنگی در جامعه صهیونیستی است. درواقع، تعمیق گسلهای مذهبی و نژادی، چشمانداز زوال این رژیم را بیش از گذشته تشدید کرده است.
Contrary to the Western-Zionist media portrayal of the democratic structure of the Israeli regime, the Israeli society has become modern by collecting Jews in the waves of migration, especially during its first four decades from all over the world to occupied Palestine. The questions of the article is what are the ethnic-religious groups in the Zionist regime and what is their role in the social and governmental structure of the regime? The research method is descriptive-analytical and its theoretical framework is the theory of intercultural relations. According to the findings, Israeli society can be divided into several ethnic and religious groups, including secular Ashkenazi, religious Zionist Jews, and Sephardic religious Jews, Ashkenazi religious Jews, emaciated Jewish immigrants, Falash Jewish immigrants, and Ashgabat-dwelling Palestinians. In this society, secular and religious Zionists have the highest socio-political positions, while Palestinians of 1948 and the Jews of Falash have the lowest socio-political advantages. The failure to integrate or assimilate culturally indicates the failure of the idea of a melting pot and intercultural communication in Zionist society. Indeed, the deepening of religious and racial gaps has exacerbated the prospect of the regime's decline.