Abstract:
زیبایی بهعنوان جوهر هنر، همواره مورد توجه متفکران، هنرشناسان و فلاسفه بوده است. سنتگرایان نیز به زیباییشناسی بهطور مستقیم و گاه ضمنی، پرداختهاند. سنتگرایی، جریان فکری قرن بیستم میلادی در غرب است که توسط گنون، کوماراسوامی و شوان آغاز شد و با بورکهارت و در ایران با سید حسین نصر ادامه پیدا کرده است. در پژوهش پیش رو، با رویکردى شناختى، به بیان نظریاتی چند از فلاسفه و سپس به بیان آراء پنج تن از اندیشمندان سنتگرا، در امر زیباییشناسی پرداخته، آنگاه با فرض اینکه، آراء سنتگرایان در باب زیبایی، دارای ایهام و تناقضات آشکار همراه با منطقگریزی، بیان احساسی و عاری از واقعیت و حقیقت است، به نقد و ارزیابی این آراء و تفکرات پرداخته شده است. بهطورکلی، تعریفی که از زیبایی توسط فلاسفة عهد قدیم بیان شده، غالباً قائمبهذات بوده و توجه به امور محسوس دارد، و تعریف سنتگرایان از زیبایی، بیانی مبهم، احساسی و سرشار از تناقضگویی است که مصادیق آن را به معماری و سایر هنرها تعمیم دادهاند که حتی در موارد زیادی این تعریف به حاشیه رفته و دچار ایهام و ابهام نیز شده است؛ اما این مبحث که بسیاری از سنتگرایان زیبایی را به حقیقت تعبیر کردهاند، امری انکارناپذیر است.
Aesthetics as the essence of art has always drawn the attention of intellectuals, critics, and philosophers. It has also been approached directly or implicitly by traditionalists. Traditionalism is a twentieth-century western school founded by Guenon, Coomaraswamy, Schuon and practiced by Burchardt and Seyyed Hossein Nasr in Iran. The present study draws upon a cognitive approach to discuss some philosophical views and then examines the aesthetics-associated ideas of these five traditionalists. We attempt to criticize such views based on this assumption that the traditionalists’ views on aesthetics are ambiguous and contradictory and irrational and include expressions devoid of truth or reality. Ancient school philosophers’ definition of aesthetics is mainly substantive and points to tangible matters. Comparatively speaking, the definition of traditionalists is merely vague, emotional, and contradictory. Such conceptualization has been extended to architecture and other arts. In many cases, this definition has even gone too far and caused ambiguity However, the fact that many traditionalists have taken aesthetics for the truth itself is undeniable.