Abstract:
هدف: مکانهای سازنده بخشی از هویت افرادند. هویت مکان بر کیفیت رابطۀ انسان ـ مکان موثر است. شهرهای امروزی، متاثر از شهرنشینی و سیستم شهرسازی جدید کارکرد هویتی خود را از دست دادهاند و به محیطهایی تهی از هویت منبعث از مکان تبدیل شدهاند. از اینرو هدف اصلی این پژوهش، شناسایی مدل مطلوب هویتیابی مکانی در شهرهای جدید است.
طرح پژوهش/ روششناسی/ رویکرد: این پژوهش بنیادی از نوع توصیفی ـ اکتشافی از روش تحلیل مضمون استفاده میکند. دادههای گردآوریشده از بررسی مبانی نظری و دیدگاههای مختلف صاحبنظران این حوزه و همچنین، مصاحبه عمیق با 10 نفر از مدیران شهری است. برای شناسایی مضمونهای مرتبط از نرمافزار کیفی مکس کیو دیای (MAXQDA) استفاده شده است.
یافتهها: در مجموع 46 کد اولیه و 4 مضمون اصلی شناسایی، و روابط میان این مضمونها نیز در قالب مدل ارائه شده است. این مدل راهکارهایی را برای حل مسئله هویت مکانی شهر جدید پرند ارائه میدهد.
Purpose: Construction places are a part of people’s identity. The identity of the place affects the man-place relation. Influenced by modern urbanism system, today’s cities have lost their former identity function and consequently have an environment with no defined identity all caused by place. Accordingly, this study mainly intends to reach an optimal model of place identity in new cities.
Methodology: It was a basic, descriptive-exploratory research and applied theme analysis method. Data were collected through investigation into theoretical literature, experts’ ideas and deep interviews with ten urban affairs managers. To identify the related themes, MAXQDA software was used.
Findings: All in all, 46 preliminary codes and four main themes were identified and the relations among these themes are presented in the framework of a model. Based on the model, recommendations as to the solution of place identity problems of Parand New City are presented.
Machine summary:
بر اساس این، در پژوهش حاضر تلاش میشود که با شناسایی ابعاد و مولفههایی که شهرهای جدید (مکان) و در پی آن ساکنان این شهرها را واجد هویت مینماید و پیشنهاد الگوی مطلوب هویتیابی مکانی شهرهای جدید، به سیاستگذاران، تصمیمگیرندگان، و شهرسازان در اجرای برنامههای آتی یاری شود.
در مجموع، مرور و بررسی حدود 100 پژوهش انجامشده در خصوص شهرهای جدید از سال 1385 تا به امروز این نتیجه را بهدست میدهد که بیشترین تعداد پژوهشها متمرکز بر تاثیر متغیرهایی چون مدت زمان سکونت در شهر جدید، دسترسی به خدمات شهری و حملونقل عمومی، نما و منظر شهری، سرزندگی و نشاط شهری، و شکلگیری آنهاست.
این پژوهش با بهرهگیری از روش تحلیل مضمون به عنوان روشی برای شناخت موضوع و تحلیل گزارش الگوهای موجود در دادههای کیفی و تحلیل دادههای مبتنی بر مصاحبه، ضمن شناسایی مولفههای وضعیت موجود هویتی شهر جدید پرند و طراحی مولفههای وضعیت مطلوب هویتی شهر جدید پرند، شبکه مضامین مرتبط با هویت مکانی و مدل مطلوب هویتی شهرهای جدید را ارائه میدهد.
اما در خصوص ﻣﻮﻟﻔﻪﻫﺎﻱ ﻫﻮﻳﺖ ﻣﺼﻨﻮﻉ شرایط کمی متفاوت است و به نظر میرسد با توجه به آنکه ساکنان این شهر از قومیتها و مناطق مختلف کشور هستند، میتوان از سرمایه عظیم انسانی بهخوبی استفاده کرد و با نصب عناصر و نمادهای آنان در جایجای شهر جدید، انتخاب نام خیابانها، کوچهها، میادین، و محلهها بر اساس متفکران و مفاخر شهرهای کشور، برگزاری جشنها، مناسبتهای آیینی، نمایشگاههای فرهنگی و مصنوعات محلی، بازیها و مسابقات ورزشی محلی برای بالا بردن حس تعلق بهره برد.