Abstract:
هدف این پژوهش تدوین مدل معادلات ساختاری رابطه علی اتحاد استراتژیک، انعطاف پذیری منابع انسانی و منابع تعارض سازمانی با مزیتهای رقابتی در صنعت تولیدات ورزشی بود. از نوع علی است و به شکل میدانی انجام شد. جامعه و نمونه پژوهش شامل 306 نفر از مالکان، مدیران، مدیران بازاریابی و مدیران فروش واحدهای تولیدی ورزشی شهر تهران میباشد. برای جمعآوری دادهها پرسشنامههای اتحاد استراتژیک (صمدی،1392، ۸۸/r=0)، مزیترقابتی (ریحانی،1394، ۸۸/r=0)، منابع تعارض سازمانی (خاکپور و همکاران،1394، ۸9/r=0) و انعطافپذیری منابع انسانی (رایت و اسنل،1998، ۸6/r=0) پس از تأیید روایی و پایایی، بین نمونهها توزیع گردید و برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدل سازی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج نشان داد اتحاد استراتژیک اثر مستقیم و معنیداری بر انعطافپذیری منابع انسانی (27/0) و منابع تعارض سازمانی (34/0)، و منابع تعارض سازمانی اثر منفی و معنیداری بر انعطافپذیری منابع انسانی (47/0-) دارد. همچنین انعطافپذیری منابع انسانی بیشترین ضریب تأثیر را بر مزیت رقابتی (62/0) دارد، این ضریب تأثیر مجموع اثرات غیر مستقیم اتحاد استراتژیک و منابع تعارض سازمانی و همچنین اثر مستقیم انعطافپذیری منابع انسانی بر مزیت رقابتی میباشد. بنابراین پیشنهاد میگردد که مدیران شرکتهای تولیدی ورزشی با اعتماد کامل در اتحادها وارد شوند و سعی نمایند موارد درون سازمانی مانند اثربخشی هزینهها و زمان که باعث ایجاد مزیت رقابتی میشوند را مد نظر داشته، تا بتوانند مزیترقابتی موقتی را به یک مزیترقابتی پایدار تبدیل نمایند.
AbstractThe purpose of this study was to design a structural equation model for causal relationship of strategic alliance, human resource flexibility, and sources of organizational conflict with competitive advantages in the industry of sports production. The method of this study was descriptive causal, which was conducted by survey method. Participants in this study included 306 owners, managers, marketing managers, and sales managers of sports production units in Tehran city. For data collection, four questionnaires were used to get the specific data which were the Strategic Alliance (r=0.88), Competitive Advantage (r=0.88), Organizational Conflict Resources (r=0.89), and Human Resource Flexibility (r=0.86). After confirming the validity and reliability of the questionnaires, these questionnaires were distributed among the participants. In addition, structural equation modeling was used to analyze the data. The results showed that strategic alliance significantly has a direct effect on the two components of human resource flexibility (0.27) and sources of organizational conflict (0.34). Moreover, organizational conflict resources significantly have a negative effect on human resource flexibility (-0.47). Furthermore, human resource flexibility has the greatest impact on competitive advantage (0.62). This coefficient is the sum of the indirect effects of strategic alliance and sources of organizational conflict, as well as the direct effect of human resource flexibility on competitive advantage. The following conclusion can be drawn from the present study that the management of the different companies of sports production enters the trade unions with full confidence, to take into account the issues within the organization, such as cost-effectiveness and time, which create a competitive advantage. Consequently, they can turn a competitive advantage from an impermanence competitive advantage to sustainable competitive advantage.
Machine summary:
براي جمع آوري از داده ها پرسشنامه هاي اتحاد استراتژيک (صمدي ،١٣٩٢، ٠٨٨=r)، مزيت رقابتي (ريحاني،١٣٩٤، ٠٨٨=r)، منابع تعارض سازماني (خاکپور و همکاران ،١٣٩٤، ٠٨٩=r) و انعطاف پذيري منابع انساني (رايت و اسنل ،١٩٩٨، ٠٨٦=r) استفاده شد و پس از تأييد روايي و پايايي، بين نمونه ها توزيع گرديد براي تجزيه و تحليل داده ها از مدل سازي معادلات ساختاري استفاده شد.
com The Casual Relationship of Strategic Alliance, Human Resource Flexibility and Sources of Organizational Conflict with Competitive Advantages in the Sport Industry Products Shahriari, B.
(PhD) Abstract The purpose of this study was to design a structural equation model for causal relationship of strategic alliance, human resource flexibility, and sources of organizational conflict with competitive advantages in the industry of sports production.
Keywords: Strategic Alliance, Competitive Advantage, Human Resources Flexibility, Organizational Conflict, Sport industry products مقدمه رشد فزاينده ي ورزش در دو دهه اخير موقعيت آن را به عنوان صنعتي فعال تبديل کرده است ، به گونه اي که اين صنعت ، مدت مديدي است با اقتصاد کشورها همراه است ؛ به ويژه ، اين پديده را ميتوان در تيم هاي حرفه اي، حقوق سرسام آور بازيکنان بزرگ دنيا و نيز ارزش قراردادهاي حمايت مالي، مي توان جستجو کرد که فروش هاي ميليوني و ميلياردي رسانه اي دارند.
لذا اين پژوهش به دنبال آزمون مدل نظري رابطه علي اتحاد استراتژيک ، منابع تعارض و انعطاف پذيري منابع انساني با مزيت هاي رقابتي در صنعت توليدات ورزشي 4.
بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف تدوين مدل رابطه علي اتحاد استراتژيک ، انعطاف پذيري منابع انساني و منابع تعارض سازماني با مزيت هاي رقابتي در صنعت توليدات ورزشي انجام شد.